מהם היתרונות והחסרונות של בוטנים לבריאות?

לגבי בוטנים, בהחלט ישנם מספר היבטים בריאותיים שמבלבלים.

ראשית, מבחינה בוטנית, חשוב לדעת שבוטנים שייכים למשפחת הקטניות. הקטניות היא אחת מקבוצות המזון המוצלחות והבריאות ביותר, ומכאן שלבוטנים יש ״ייחוס משפחתי״ מוצלח…

שנית, שני הדברים שמרבית האנשים יודעים וחוששים לגבי בוטנים ובריאות הם כמות השומן הגבוהה שבבוטנים, והסיכון לתגובה אלרגית מאכילתם.

 

אז אנסה לעשות כאן סדר לגבי היתרונות והחסרונות הבריאותיים של בוטנים

  1. בוטנים בהחלט יכולים לגרום לאלרגיה. מדובר בדרך כלל בתגובה אלרגית מיידית שמרגישים בגוף. אנשים רגישים מאוד – עלולים אפילו להגיע למצבי מצוקה קשים בעקבות אכילת בוטנים. אבל בהקשר זה חשוב לדעת שאלרגיה לבוטנים לא נפוצה בישראל כל כך, לעומת זאת, בארה״ב שם אוכלים הרבה מאוד בוטנים זה נפוץ הרבה יותר.
  2. אפרופו ״אלרגיה״, אם נתייחס למונחים מעולם הרפואה הסינית, נבין שמדובר במזון שעלול לעודד ״ייצור ליחה״ במקומות שונים בגוף.
  3. ואפרופו תגובה לא טובה של גוף רגיש, בוטנים הם חלק מקבוצת מזונות שנחשבת ״גויטרוגנית״. משמע, עלולים לפגוע בפעילות בלוטת התריס אם אנשים רגישים יאכלו מהם יותר מדי.
  4. ב – 100 גרם בוטנים יש 570 קלוריות. לא מעט. אבל מדובר בקלוריות בריאות!
  5. לבוטנים אינדקס גליקמי ועומס גליקמי נמוכים מאוד! נתונים אלה מעידים על תרומתם הרבה של הבוטנים לתחושת השובע ולאיזון הסוכר.
  6. ב – 100 גרם בוטנים יש כמעט 50 גרם שומן, 26 גרם חלבון ועוד כ – 16 גרם פחמימות טובות.
  7. מרבית השומן בבוטנים הוא מסוג חד-בלתי רווי (כמו באבוקדו, זיתים וכדומה). אבל בנוסף, הם מכילים לא מעט אומגה 6, וכמויות זניחות בלבד של אומגה 3.
  8. אשלגן: בוטנים מכילים כמות גבוה וטובה מאוד של אשלגן (744 מ״ג ב-100 גרם).
  9. סידן: בוטנים מכילים כמות נאה של סידן (כ-100 מ״ג, ב 100 גרם), אולם הזרחן, שמתחרה בסידן, גבוה אף יותר כך שזה לא מקור טוב לסידן.
  10. מגנזיום: בוטנים מכילים כמות טובה של מגנזיום (188 מ״ג ב 100 גרם).
  11. פולאט (חומצה פולית טבעית): בוטנים מכילים כמות טובה מאוד של פולאט (244 מק״ג ב 100 גרם).

 

שתי הערות נוספות לגבי בריאות הבוטנים

  1. קלייה/חימום של בוטנים גורמת לחמצון שומנים. לכן עדיף לרכוש בוטנים לא קלויים, ולעשות את תהליך הקלייה לזמן קצר ככל הניתן בתנור שבבית.
  2. ישנן עדויות/שמועות על טוקסין שנמצא בשכיחות גבוהה בבוטנים. טרם קראתי מחקרים או מאמרים מספיק מקצועיים בנושא. אם מישהו מכיר – אשמח לקבל מידע במייל וללמוד עוד.

 

ולסיכום, בוטנים הם מזון טבעי, מזין ובריא כל עוד אין אלרגיה או רגישות מיוחדת. החסרון היחסי בכמות הקלוריות לא רלוונטי עבור מרבית האנשים, מאחר ואכילת בוטנים תורמת לתחושת שובע ואיזון הסוכר.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

תגובה אחת על “מהם היתרונות והחסרונות של בוטנים לבריאות?

  1. אופיר שלום,
    לגבי טוקסין בבוטנים, אני זוכר ששמעתי
    שבקליפת הבוטן (לא בקליפה הגדולה, אלא באדומה העוטפת את הבוטן עצמו)
    יש רעלן, וזה לא טוקסין אלא ציאניד… אבל בכמויות מיקרוסקופיות שלא מזיקות אלא אם
    תאכל כל יום שק בוטנים. אבל גם שמעתי שהקליפה האדומה של הבוטן מכילה הרבה נוגדי חמצון.
    כדאי אולי לחפש בגוגל באנגלית.
    בברכה,
    חן

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז