זרעי צ׳יה או זרעי פשתן? אילו זרעים בריאים יותר?

זרעי פשתן כמו גם זרעי צ׳יה / צ׳יאה מוכרים כמזונות בריאות. אבל מי מהם מוצלח יותר? למי מהזרעים יותר יתרונות? מה המחקרים אומרים על היתרונות והחסרונות של זרעי צ׳יה לעומת זרעי פשתן?

אנסה לענות על מרבית השאלות האלה כאן באופן יחסית קצר וממוקד. ולא לשכוח: אכילת זרעים אינה מתאימה לכל אדם, בעיקר עבור מי שסובל או סבל בעבר מבעיות עיכול מסויימות.

אילו זרעים בריאים יותר – זרעי פשתן או זרעי צ׳יאה?

היתרונות העיקריים של זרעי פשתן וזרעי צ׳יה הם הכמות הגדולה של אומגה 3 וסיבים מסיסים במים שהם מכילים. את הסיבים המסיסים מקבלים מהם בכל מקרה, אבל את האומגה 3 רק אם טוחנים את הזרעים.

ארכז כאן את עיקר ההבדלים. בקישור הבא ניתן לקרוא פרטים נוספים לגבי ההשוואה בין זרעי צ׳יאה לזרעי פשתן.

ישנם כמה הבדלים בריאותיים בין זרעי פשתן לזרעי צ׳יה:

  1. בזרעי פשתן פחות פחמימות, אבל זה כנראה בעיקר בגלל שבזרעי צ׳יה יש יותר סיבים תזונתיים.
  2. בפשתן טחון יש יותר שומן יחסית לצ׳יה, ומה שיותר חשוב בהקשר זה – יותר חומצות שומן מסוג אומגה 3.
  3. בזרעי צ׳יאה יש יותר סידן, אבל גם כמות גבוה של זרחן יחסית לסידן (זרחן וסידן מתחרים ביניהם).
  4. כמות נדיבה של סיבים מסיסים במים הינה יתרון של שני סוגי הזרעים. אולם חשוב לדעת שבזרעי פשתן ישנה כמות כפולה של סיבים מסיסים במים יחסית לזרעי הצ׳יה.
  5. בזרעי פשתן יש גם כמות נדיבה של ליגננים (פיטואסטרוגנים) אשר לזכותם יתרונות בריאותיים רבים. וכאן מדובר על הבדל ממש גדול: פי 15 בכמות הליגננים בזרעי הפשתן יחסית לזרעי הצ׳יאה. ניתן לקרוא כאן על השפעת הפיטואסטרוגנים על הבריאות.
  6. לגבי שני הסוגים של הזרעים ישנם מספר מחקרים המרמזים על תועלת באיזון לחץ הדם. עבור זרעי הפשתן, המחקרים משכנעים וטובים יותר.
  7. מחקרים בדקו את זרעי הפשתן והצ׳יה ומצאו כי בשני המקרים, מתועדת תרומה לאיזון הסוכר. דבר זה אינו מפתיע מאחר והזרעים מכילים סיבים מסיסים במים.
  8. המחקרים לגבי התועלת הבריאותית של זרעי פשתן רבים ומבוססים יותר. כך למשל ישנם מחקרים ברמה סבירה לגבי השפעתם של זרעי פשתן לטובת תהליכים אנטי-סרטניים, איזון כולסטרול ואיזון תהליכים דלקתיים.

 

בקישור הבא ניתן לקרוא יותר בהרחבה על היתרונות והאזהרות החשובות לגבי אכילת זרעי פשתן.

זרעי פשתן ובריאות

בקישור הבא ניתן למצוא תשובה לשאלה הנפוצה האם צריך לטחון זרעי צ׳יה? כמו גם ריכוז של היתרונות הבריאותיים של זרעי הצ׳יה.

זרעי צ׳יאה בצלוחית שקופה

 

סרטון קצר, עם אפשרות לכתוביות בעברית, לגבי היתרונות הבריאותיים של זרעי פשתן לעומת זרעי צ׳יאה

 

בשורה התחתונה, גם זרעי צ׳יאה וגם זרעי פשתן בריאים ומומלצים למרבית האנשים. נראה כי במרבית המדדים החשובים שלזרעי פשתן יתרונות על פני זרעי הצ׳יאה. זה גם בא לידי ביטוי במספר ובאיכות המחקרים המוצלחים יותר עבור זרעי הפשתן.
יש לזכור כי אנשים עם בעיות עיכול מסויימות חייבים להתייעץ עם בעל מקצוע לפני שמתחילים לאכול באופן קבוע זרעי פשתן או צ׳יאה. בשני המקרים – יש לטחון את זרעי הצי׳אה כמו גם את זרעי הפשתן על מנת לקבל את עיקר היתרונות הבריאותיים מהם. לא מומלץ לקנות זרעים טחונים מאחר ובצורה זו הם רגישים לתהליכי חימצן מזיקים.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז