אילו תחליפים בריאים ישנם לאוהבים מתוק?

מציאת תחליפי מתוק לקטנים ולגדולים – אכן אתגר של רבים. ארשום כאן מעט הסבר על חומרי הגלם, ובהמשך רשימה של הצעות – חלקן מאוד פשוטות, חלקן קצת יותר למתקדמים.

עלינו לזכור שלעיתים חיפוש אחר המתוק הוא על רקע התופעה ״חבר מביא חבר״. משמע, התחלנו לאכול משהו מתוק, דבר המביא תחילה לקפיצת ערכי הסוכר בדם, וזמן קצר לאחר מכן לירידת סוכר בדם. וכשהסוכר נמוך, הגוף ״מבקש״ מאיתנו לאכול עוד מתוק. וכשהגוף ״מבקש״, לעיתים מאוד קשה לעמוד בפניו. כך שהפתרון לעיתים הוא בחירת מזונות נכונים במהלך כל היום, או אפילו תהליך של גמילה ממתוק, דבר שיפחית את הצורך הפזיולוגי למתוק (וישאיר אולי ״רק״ את הצורך הרגשי במתוק…).

כשמכינים או בוחרים מזון בריא-מתוק, חשוב לקחת בחשבון אילו מרכיבים נמצאים במזון שיעשו את אפקט ההמתקה. על מנת שנוכל לבחור טוב יותר, הכנתי את ״פרמידת ההמתקה הבריאה״ שעושה סדר, או ליתר דיוק – סדרי עדיפויות.

 

רעיונות למזונות בריאים ומתוקים

  • הכי פשוט ומהיר: לערבב בתוך רסק תפוחים מעט ממרח שקדים טבעי (״שקדיה״). ממרח השקדים אמור להכיל רק שקדים, שבאופן מפתיע – למרות טעמם המתוק מכילים כמעט רק שומן בריא.
  • מעדן צ׳יאה יכול להיות מאוד פשוט ובסיסי, ויכול להיות מעט יותר מושקע – בעיקר מכיוון התוספות: פירות יער, קקאו, אגוזים מיוחדים יכולים להצטרף ולהפוך את מעדן הצ׳יאה ממש למעדן בריאות מפנק.
  • ניתן להיעזר כאן במתכון לעוגיות שיבולת שועל הפשוטות בעולם.
  • בקיץ מתאים וקל מאוד להכין גלידת סורבה פירות
  • אם רוצים להרשים ובעיקר להפתיע, מומלץ לתת הזדמנות לקינוח מוס טעים ובריא עם המרכיב ה״סודי״
  • המשקיעים יכולים ללמוד להכין שוקולד ביתי. תכל׳ס, זה לא מסובך, רק צריך לרכוש את חומרי הגלם פעם אחת.
  • יותר למבוגרים האוהבים גם שוקולד מריר, ההמלצה היא לבחור שוקולד איכותי ככל הניתן (מעל 75% קקאו) ולאמץ את המשפט ״שוקולד אוכלים בלי שיניים״. משמע, מומלץ להניח בפה כחצי קוביית שוקולד, לעצום עיניים, להתענג מהטעם, אבל ממש לא לנגוס את השוקולד. לתת להינמס בנחת ולמלא אותנו בנחת ומתיקות…
  • תפוח עץ בתנור. ולא – זה לא צריך להיות משעמם! ממליץ לחצות את התפוח (לא תפוח גדול מדי), להוציא את הזרעים וכדומה, לפזר קינמון ולהניח במרכז פירות יער קפואים! כשהתפוחים מתחממים בתנור, פירות היער מתרככים וחלק מהמיץ והצבע נספגים בצורה יפה וטעימה ב״בשר״ של התפוח. מבחינתי זה ״יאמי״ לגמרי.

 

ממרחים מתוקים ובריאים:

  • ממרח שקדים (״שקדיה״)
  • חמאת בוטנים העשויה רק מבוטנים. ניתן להוסיף מעט דבש.
  • טחינה יחד עם סילאן תמרים (ללא תוספת סוכר)
  • ממרחי אגוזים שונים.

 

משקאות מתוקים ובריאים:

  • ניתן להכין בקלות מרתח קינמון שיכול להיות מאוד מתוק ובריא אם עושים אותו נכון.
  • ולאחר שרוכשים כורכום טרי (יש במרבית החנויות הטובות), אפשר להכין גולדן מילק ו״למות״ מרוב בריאות שיש במשקה הזה…
  • והמשקה המנצח אצלי בבית: שוקו-קקאו טבעי ביתי ומפנק

 

ניתן למצוא במתכוני האתר עוד הרבה מתכונים לקינוחים… יש להיכנס למדור ״מתוכנים״, ובחלק הימני באמצעותו ניתן לסנן את המתכונים לפי הצורך וההתאמה האישית, לבחור ״קינוח״.

 

יש לך עוד רעינות לתחליפי מתוקים בריאים? אשמח מאוד לקרוא על כך כאן בתגובות למטה ו/או במייל.

 

מאחל בריאות מתוקה לכולם,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז