מתי ואיך לסיים צום לילה ארוך?

בהחלט מצטברות עדויות לגבי יעילות לצום לילה ארוך לשיפור הבריאות, המשקל, תפקוד המוח, השינה ועוד.

רבים שואלים אותי בשנים האחרונות שאלות חשובות לגבי נושא זה. אנסה לענות על כמה מהן כאן.

 

מתי להתחיל ומתי לסיים צום לילה ארוך?

הדבר החשוב ביותר כנראה הוא להתחיל את צום הלילה מוקדם בערב ככל הניתן. עדיף מינימום 3 שעות לפני השינה, וכדאי לנסות להגיע ל- 4 שעות. ועם נתחבר טוב יותר לטבע – כדאי לסיים לאכול בסביבות תחילת החשיכה בערב.

חשוב להדגיש שברגע שמסיימים לאכול בערב, אין לשתות או לאכול דבר שיש בו קלוריות. גם לא לימון, ובטח לא חלב או ממתיק.

 

מתי לסיים את צום הלילה הארוך?

עדיף לפחות 12 שעות אחרי תחילת הצום מהערב הקודם. ואם מרגישים טוב אם התהליך שנעשה בבקרה – כדאי לנסות להגיע ל- 16 שעות.

להבנתי מאוד חשוב לסיים את הצום מתי שהדבר נכון עבור הגוף. איך נדע מתי זה קורה? התשובה היא לא חד משמעית, אבל בעיקרה היא קשורה בהקשבה אמיתית לגוף. כשיש רעב אמיתי, מהגוף ולא מהראש, זה לדעתי הזמן הנכון לחזור לאכול.

שתי הערות חשובות בעניין זה:

  1. אם שותים קפה או תה עם קפאין, אנו מכניסים לגוף ״אנרגיה שיקרית״, דבר שמשבש את היכולת המדוייקת שלנו להבחין מתי באמת חסרה לגוף אנרגיה.
  2. לאנשים רבים לוקח זמן להסתגל לצום לילה ארוך מאוד. לפעמים יעברו חודשים עד שאדם ירגיש בנוח לצום 14 שעות או יותר.

 

עם מה כדאי לסיים צום לילה ארוך?

הדבר הכי חשוב הוא להתחיל עם אוכל בריא כמובן… אבל מעבר לכך, מי שרוצה להמשיך לאפשר לגוף, ובעיקר למוח, להפיק אנרגיה מ״דלק שומני״ כפי שקורה לקראת סיום הצום האורך – מומלץ שהדבר הראשון שנאכל יהיה שומני-בריא. אבוקדו, קוקוס ואגוזים נוספים הן דוגמאות טובות.

 

בפוסט שבקישור הבא מידע חשוב נוסף לגבי השפעת שעות האכילה על רמות הסוכר ועל כמות האכילה, ועוד מידע חשוב למי שרוצה לעשות צום לסירוגין עם מינימום סיכונים, וכה שיותר סיכוי להצליח ולהרויח.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז