מהם הערכים הרצויים לויטמין B12?

ישנם חילוקי דעות לגבי הערכים הרצויים של ויטמין בי12.

אך לפני שאענה כמיטב יכולתי לשאלה זו, כמה נתונים חשובים שיש להבין בהקשר זה:

  1. רמות תקינות של ויטמין בי12 הכרחיות לא רק על מנת למנוע עייפות, חולשה, ירידה בזיכרון או פגיעה במערכת העצבים. תיתכן רמה נמוכה ומזיקה של ויטמין בי12 גם ללא סימפטומים קלאסים אלה.
  2. מחסור בויטמין בי12 עלול להביא גם לפגיעה מטאבולית, כמו למשל עלייה בחומר חשוב הנקרא הומוציסטאין, המעלה מאוד סיכון לשבץ מוחי, דמנציה ומחלות לב כפי שניתן להבין גם מההרצאה שבקישור זה.
  3. בדיקות ויטמין B12 רגילות מראות את כמות ויטמין B12 בדם, ולא את כמות הויטמין ברקמות – וזה הערך החשוב! בדיקות טובות נקראות MMA , וניתן לעשות אותן בכמה מעבדות בארץ.

אז מהם הערכים הרצויים של ויטמין B12 ?

תלוי את מי שואלים…

  • לפי הערכים במערכת הרפואית הרגילה, ערכי ויטמין B12 מעל ל- 150 הם תקינים (יש מעט הבדלים במספר זה בין המעבדות/קופות החולים השונות).
  • לפי מה שאני למדתי ממורי הטובים, ולפי מה שאני רואה אצל מטופליי, ולפי מה שמציג גם ד״ר גרגר בסרטון שכאן בהמשך – רצוי להגיע לערכי ויטמין B12 הגבוהים מ- 300. 
  • לפי מה ששמעתי מהרצאות של ד״ר ברדסן, מומחה וחוקר מוח המטפל בעיקר בדמנציה ואלצהיימר – הערך הרצוי לויטמין B12 הוא מעל ל- 500!
  • דרך נוספת לדעת בעקיפין, אבל בצורה חשובה מאוד מבחינה רפואית – היא לוודא שרמות ההומוציסטאין נמוכות מ – 10.

 

הינה הרצאה קצרה שמסבירה כמה מהדברים הללו מעט יותר לעומק, ובצורה מבוססת מחקרים.

שימו לב שניתן להגדיר כך שיהיו כתוביות באנגלית.

 

 

בריאות ואושר,

אופרי פוגל, נטורופת

 

 

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז