מהו השימוש הבריא בזרעי פשתן וצ׳יאה?

זרעי פשתן וזרעי צ׳יה הינם בריאים ומומלצים כמעט לכל אדם. הם מכילים אומגה 3 מהצומח ( ALA), וגם שלל סיבים תזונתים, מינרלים ונוגדי חמצון. אבל צריך לשים לב לפרטים הבאים, על מנת להפיק מהם את המירב, ולא להינזק מהם חלילה.

 

כיצד יש לשמור על זרעי צ׳יאה וזרעי פשתן?

מאחר והזרעים הבריאים הללו מכילים הרבה שומן מסוג אומגה 3, צריך לשמור עליהם היטב שלא יתחמצנו. חומצות שומן אלה מתחמצנות בקלות מחשיפה לאור ו/או לחום, ברגע שהם טחונים.

 

כיצד לאכול זרעים של פשתן וזרעים של צ׳יאה?

יש לקנות זרעים שלמים ולטחון אותם בבית. מיד לאחר הטחינה כדאי לאכול אותם, או לאחסן אותם בצנצנת זכוכית אטומה במקפיא. בצורת איחסון שכזו, ניתן להשתמש בזרעים הטחונים לפחות כחודש.

אם משרים במים את הזרעים הללו לפני אכילתם, ניתן לראות היטב את הסיבים המסיסים במים שבהם סביב כל זרע. זה טוב, אבל לא הכרחי.

 

מי צריך להימנע מאכילת זרעי פשתן וזרעי צ׳יאה?

אנשים המתמודדים עם דלקות במערכת העיכול, ובעיקר במצבים אקוטים של קרוהן, קוליטיס ו/או דיוורטיקוליטיס צריכים להמעיט צריכת זרעים וגרעינים. שאריות קליפות הזרע עלולות ״להיתקע״ בזיזי המעי, ובכך להחמיר את מצב הדלקת.

 

כמה זרעי פשתן וזרעי צ׳יאה כדאי לאכול ביום?

עבור מרבית האנשים הבוגרים, כדאי לשלב כ-כף ביום מהזרעים הללו (ביחד). כדאי ליהנות גם מזרעי הפשתן, וגם מזרעי הצ׳יאה, אלא אם כן מטרת אכילת הזרעים היא שיפור האיזון ההורמונאלי – במקרה זה יש להעדיף את זרעי הפשתן.

 

 

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז