כמה אומגה 3 צריך לקחת לבריאות?

רבים תוהים כמה אומגה 3 צריך לקחת בשביל בריאות טובה.

אחרים מתלבטים לגבי סוג האומגה 3 שבטוח ויעיל יותר.

צמחונים וטבעונים רבים לא יודעים שהם בסיכון-יתר למחסור בעייתי במרכיב כל כך מהותי בבריאות טובה.

 

אנסה לענות כאן על כמה מהשאלות החשובות על פי מיטב יכולתי והבנתי כיום.

 

מדוע כדאי לקחת אומגה 3?

יחס לא תקין בגוף בין חומצות שומן מסוג אומגה 3, יחסית לחומצות שומן מסוג אומגה 6, עלול לשבש תפקודים בסיסיים וחשובים בגוף (תגובה דלקתית, אלרגית, קרישת דם, תקשורת בין תאית ועוד)ֿ, ולהעלות סיכון למחלות רבות כמו דלקות פרקים, פסוריאזיס, מחלות לב ומוח, תפקוד קוגניטיבי (בכל מעגל החיים) ועוד הרבה. מי ששמע או קרא או ראה הרצאות שלי בעבר – יודע שנושא זה פשוט מהותי לבריאות תקינה.

אבל לא כל אחד צריך לקחת אומגה 3, כי המצב יכול להיות תקין אצל אנשים שאוכלים בריא – וממעיטים באכילת מזונות עשירים באומגה 6, ובו בזמן אוכלים מספיק מזונות עשירים באומגה 3.

 

כיצד אדע כמה אומגה 3 יש לי בגוף? מה היחס בגוף שלי בין חומצות השומן החשובות?

כשמגיעים אלי לטיפול אישי אני יכול להעריך במידה מסויימת, לפי תזונתו של האדם, מה מצבו מבחינת חומצות השומן. אבל המגבלה העיקרית היא שאין לי יכולת לדעת כמה מהאומגה 3 הצמחית (מזרעי פשתן, צ׳יאה ואצות) – הופכת בפועל בגוף של אותו האדם לאומגה 3 פעילה ומועילה.

במצבים שכאלה, וגם במקרים בהם אני פשוט חושד שחסר אומגה 3 בגוף מסיבות רפואיות ו/או אחרות, אפשר פשוט לקחת כמוסות של אומגה 3. אפשרות אחרת, מדוייקת יותר, היא בדיקת מעבדה לכמות אומגה 3 וחומצות השומן החשובות הנסופות. ישנן כמה שיטות לבדיקה אומגה 3, כשלהבנתי כיום – החשובה והמבוססת מדעית יותר מאחרות – היא בדיקת אומגה ברקמות.

בבדיקת אומגה נוטלים דגימת דם מהאצבע, ושולחים את הבדיקות למעבדה באירופה. בדיקה זו מאפשרת לדעת טווח רחב של חומצות שומן, והיחסים החשובים ביניהן. אני אישית גם עשיתי את הבדיקה הזו (שילמתי עליה מחיר מלא מכיסי כמובן), ולמדתי כמה דברים על מצבי.

אחד היתרונות של בדיקה זו היא כמות המחקרים והפרסומים המדעיים הרבים שנעשו בעזרתה. הינה כמה דוגמאות:

למיטב ידיעתי, חברת אומגה 3 גליל היא היחידה המאפשרת לעשות את הבדיקה שנחקרה רבות (מפתח הבדיקה –  פרופסור וואן שאקי)

 

כמה אומגה 3 צריך לקחת אדם בריא?

ראשית, לא כל אחד צריך לקחת כמוסות אומגה 3.

שנית, למרבית האנשים, אני ממליץ על אכילת של 3 מנות בשבוע מקבוצת הדגים הכי בריאים שניתן למצוא בארץ. ביחד עם אלה, במידה ואין מניעה בריאותית, מומלץ לשלב אכילה רבה של אצות איכותיות וגם ככף ביום של זרעי פשתן ו/או זרעי צ׳יאה טחונים. שימו לב שזרעי פשתן וצ׳יאה לא מומלצים לכל אדם.

לאחר שקבלתי את תוצאות בדיקת האומגה שלי, אני נוטל כמוסות איכותיות של שמן דגים כמה פעמים בשבוע. האמת שאני לא נוטל כל יום, אבל פעם בכמה ימים אני לוקח 3-4 כמוסות בבת אחת.

 

ומה לגבי שאלת סוג האומגה 3 שמומלץ לקחת?

בעבר כתבתי כאן את דעתי לגבי הדילמה הנוגעת לסוג האומגה 3 שכדאי לקחת.

 

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז