כיצד להפחית חמצון כולסטרול?

אנשים רבים המבקשים את עזרתי בטיפול או במניעת טרשת עורקים הגורמת להתקפי לב, שבץ מוחי, דמנציה וכדומה, שומעים ממני על מספר מדדים שלהבנתי, ולהבנת מומחים גדולים ממני, חשובים הרבה יותר מהמדדים הרגילים הנמדדים בבדיקות דם בקופות החולים. ישנם מגוון מדדים שכאלה, אולם נראה שהמדדים החשובים ביותר בהקשר זה הם גודל חלקיקי הכולסטרול, ומידת חמצון הכולסטרול.

 

מדוע מידת חמצון הכולסטרול חשובה כל כך?

מידת חמצון הכולסטרול מעידה הרבה יותר על מידת הסיכון לעורקים, ללב ולמוח מאשר הערך הכמותי של הכולסטרול. לדוגמא, יתכן שלאדם רמות כולסטרול ״רע״ גבוהות (LDL), אך אותו כולסטרול עשוי להיות לא מחומצן, וכך רמת הסיכון ממנו קטנה יחסית.

לעומת זאת, יתכן אדם עם רמת כולסטרול ״רע״ תקינה כביכול, אבל עם רמת חמצון מאוד גבוהה, ועל כן מידת הסיכון תהיה רבה מאוד.

הסיבה לכך היא שכולסטרול מחומצן הוא במובן מסויים כמו מולקולה ״מקולקלת״. לכולסטרול ישנם תפקידים חשובים בגוף, אבל אם הוא לא תקין (מחומצן), למולקולת הכולסטרול תהיה נטיית יתר ״להיתקע״ בעורק הדלקתי/חולה, ולהחמיר את התהליך הטרשתי המתפתח בואתו מקום.

וההסבר העיקרי והמעט יותר מדעי הוא שהתאים המאקרופאגים בנגע הטרשתי המתפתח, מסוגלים לקלוט כולסטרול מחומצן ללא הגבלה (בשונה מכולסטרול תקין), והופכים את המאקרופג׳ים ל״תאי קצף״ (foam cells). לתאים אלה חלק משמעותי מאוד בתהליך הטרשתי המסוכן.

 

מה גורם לחמצון הכולסטרול?

הגורמים לחמצון כולסטרול הם רבים, אבל העיקריים והחשובים שבהם מאוד ברורים:

  • עישון
  • זיהום אויר
  • מזון שעבר בעצמו חמצון כמו עישון, חימום יתר וכדומה.
  • עקה (״סטרס״)
  • כימיכלים שונים

 

מהם הגורמים שיכולים להפחית חמצון כולסטרול?

באופן כללי, כמעט לכל מרכיב המכונה ״נוגד חמצון״ יש יכולת להפחית את חמצון הכולסטרול. אולם במקרה של כולסטרול, ישנה חשיבות לנוגדי חמצון הפועלים על שומנים. בסקירת מחקרים שבדקה את הנושא יותר לעומק, כללו החוקרים קרוב ל 200 מחקרים שונים שבדקו את הנושא. המרכיבים שהם מצאו כבעלי התועלת הרבה ביותר להפחתת חמצון כולסטרול הינם:

  • ויטמין E
  • רזרבטרול (מרכיב חשוב ביין אדום)
  • תה ירוק והמרכיב הבולט במחקר EGCG
  • קווארציטין
  • ליקופן
  • ועוד

מי שרוצה להתרשם מהמחקרים שבדקו תכונות אלה, מוזמן להיכנס לרשימת הרפרנס המפורסמת יחד עם אותו מחקר.

אוסיף כי למדתי מד״ר יוסי שבח – קולגה וחבר טוב, שלזרעי כוסברה טחונים יכולת מאוד חזקה להפחתת חמצון כולסטרול.

הכי חשוב לזכור את העיקר: עלינו לאכול מגוון רב וכמות גדולה מאוד של מזונות בריאים המכילים נוגדי חמצון רבים ומגוונים: ירקות, שקדים, אגוזים, תבלינים איכותיים, פירות וקטניות.

 

בקישור הבא ניתן לצפות בהרצאה שלמה על בדיקות מתקדמות לבריאות העורקים, הלב והמוח

 

בריאות

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז