מה דעתך על ויטמין די? כמה צריך להיות חשופים לשמש? והאם כדאי למרוח קרם הגנה משמש?

גם השבוע שאלו אותי על נטילת תוספי ויטמין D, בטיחות חשיפה לשמש, שימוש בקרם הגנה וכדומה.
יש לי הרבה מה להגיד על הנושא, אז ארשום כמה דברים יחסית פשוטים וברורים, ואמליץ על צפייה בסרטון הקצר למטה שנותן מידע רחב יותר מפי מומחים עולמיים.
1. זכרו! חוסר ויטמין די הוא רק סמפטום. הבעיה כמעט תמיד היא חוסר חשיפה מספקת לשמש.
2. האמינות של בדיקות ויטמין די מוטלת בספק רב. ואם משהו חשוב, זו התוצאה לבדיקה הזו: Vitamin D 1, 25-OH. (שימו לב לסיפרה ״1״).
3. כמה שמש צריך לייצור מספק של ויטמין D ? באופן כללי ועבור רוב האנשים, 15 דקות ממוצע ביום עם גפיים חשופות ופנים מוגנות. ממליץ בחום להשתמש באפליקצייה החמודה הזו: d-minder
4. חשיפה בריאה לשמש היא משאב בריאות אמיתי ומשמעותי! היא אינה קשורה רק לויטמין די. בריאות העיניים, מצב הרוח, מערכת החיסון ועוד תפקודים גופניים ורגשיים רבים תלויים בנושא זה.
5. מזונות בריאים שיכולים לספק ויטמין די לגוף הם בין השאר דגים בריאים, ופטריות שיטאקה!
למרות שמתחתיו יש תקציר, שווה מאוד לראות את הסרטון הקצר הבא(קרדיט לאתר www.youcure.co.il.):

למי שאין זמן למרות שזה רק כמה דקות, הינה עיקרי הסכנות ממינון גבוה מידי של תוסף ויטמין די כפי שמוצג בסרטון:

– חוסר איזון תזונתי בגוף.

– סיכון מוגבר לסרטן הלבלב והערמונית

– מעלה כולסטרול “רע”

– אבני כליות

– מחליש מערכת חיסון

בספרות המקצועית, מופיעות הסכנות הללו ממינון גבוה מדי של ויטמין D:

בחילות, הקאות, עצירות, אנורקסיה, שלשול, כאבי ראש, איבוד משקל חולני, חום, הצטברויות סידן ברקמות רכות. חולשה, יתר לחץ דם, פגיעה בעצמות, פגיעה בכליות (אבנים בעיקר), פגיעה במערכת עצבים מרכזית ובכלי הדם.

כמה זה מינון בטוח של ויטמין די?

על כך הדעות חלוקות.

למיטב הידע והנסיון שיש ברשותי כיום, מינון של עד 5000 יחב״ל ביום לאדם מבוגר אמור להיות בטוח.

 

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

תגובות אחרונות