האם דיאטת פודמאפ מומלצת?

דיאטת פודמאפ הינה תוכנית תזונתית טיפולית שפותחה באוסטרליה על מנת להקל על אנשים המתמודדים עם בעיות עיכול בכלל, ותסמונת המעי הרגיז בפרט. מספר מחקרים הראו את התועלת של הקפדה על דיאטת הפודמאפ להפחתת תסמינים במערכת העיכול, אולם המצב הרבה יותר מורכב. אנסה להסביר כאן מה היא דיאטת פודמאפ, למי היא עשויה לעזור, וממה יש להיזהר.

 

דיאטת פודמאפ

השם ״פודמאפ״ הינו תרגום של ראשי התיבות באנגלית FODMAP. ראשי התיבות הללו מייצגים קבוצות של מזונות העשירים בפחמימות קצרות שרשרת אשר אכילתם, כך נטען, קשה לעיכול עבור הסובלים מתסמונת המעי הרגיז ומסימפטומים דומים.

המונח FODMAP הינו ראשי התיבות של מרכיבי המזונות מהם מומלץ להימנע בתזונה זו: Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides, and Polyols.

מזונות אלה כוללים בין השאר לקטוז (סוכר החלב), פרוקטוז (סוכר הפירות העיקרי), ממתיקים מלאכותיים, חלק מהדגנים כמו חיטה, שעורה ושיפון, חלק מהירקות כמו שום ובצל, חלק מהקטניות ועוד.

ניתן למצוא בכמה אתרים גם בעברית את רשימת המזונות המכילים ״פודמאפ״, כמו למשל באתר הזה, או באתר יותר מקצועי מכאן.

בחלק הראשון של דיאטת פודמאפ ההמלצה היא להמנע ככל הניתן מאכילת כל אותם מזונות מהרשימה למשך כמה שבועות לפחות. למיטב הבנתי, אם אין הטבה משמעותית לאחר כחודש מוקפד – אין טעם להמשיך בכיוון טיפולי זה. השלבים הבאים של הטיפול מורכבים יותר ומצריכים לרוב ליווי מקצועי מתאים. בין השאר יהיה צורך לשקול להחזיר חלק מהמזונות לתפריט, לאחר חיזוק מערכת העיכול ומעקב צמוד אחר התסמינים.

 

מגבלות של דיאטת פודמאפ FODMAP

לדיאטת פודמאפ מגבלות רבות, וגם יעילותה האמיתית מוטלת בספק.

את מרבית החסרונות של דיאטת פודמאפ מתאר ד״ר וויל בולסוויץ MD, גסטרואנתרולוג שחיבר את הספר החשוב והמומלץ ״מהפיכת הסיבים״. להלן כמה קטעים שכתב על דיאטת פודמאפ (מובאים כאן vציטוטים עם כמה התאמות שלי לנוחות הקריאה):

״מאחר שמזונות עשירים בפודמאפ יכולים לגרום לבעיות עיכול, עלינו להימנע מאכילתם, נכון? לא כל כך מהר, חברים! עלינו להיזהר לא להכפיש את הרכיבים האלה במזונותינו כשלמעשה הם יכולים להועיל מאוד לבריאותנו. לדוגמה, פרוקטנים וגלקטו־אוליגוסכרידים הם פרהביוטיקה! … פירוש הדבר שהם דלק לגדילתם ולהגברת אונם של חיידקי המעי הבריאים, ולייצור כמויות גדולות יותר של חומצות שומן קצרות־שרשרת פוסטביוטיות.
יש הממליצים על תזונה דלת פודמאפ כאמצעי להפחתת בעיות העיכול אצל הסובלים מתסמונת המעי הרגיז. לחלק מהחולים בתסמונת זה בהחלט עוזר. הבעיה היא שרבים, כולל רופאים, הגיעו למסקנה השגויה שיש להימנע מפודמאפ לנצח. אבל זה נוגד את כלל הזהב. מגוון רחב של צמחים הוא הגורם החשוב ביותר לבריאות המעי. ושוב, הפודמאפ למעשה מועילים לבריאות ורבים מתוכם הם פרהביוטיקה.
אז מה יקרה אם נתנזר פודמאפ לנצח? ההגבלה הזו, כפועל יוצא של תזונה דלה בפודמאפ, עשויה להוביל לפגיעה בחיידקים המועילים ולירידה במניין החיידקים הכללי. כתוצאה מכך יש לנו פחות חיידקים שמייצרים חומצות שומן קצרות־שרשרת כשבה בעת אנחנו מגבילים את צריכת הפרהביוטיקה. זה מתכון לפחות חומצות שומן קצרות־שרשרת פוסטביוטיות. לא טוב.
לבסוף, טבעה המגביל של תזונה דלת פודמאפ יכולה לגרום לחסרים במיקרונוטריאנטים. מחקר שנערך על תזונה דלת פודמאפ הראה ירידה משמעותית בכמה מיקרונוטריאנטים חשובים: רטינול, תיאמין, ריבופלבין וסידן. פירוש הדבר הוא שאם אנחנו רוצים מעי בריא, עלינו לצרוך פרוקטנים וגלקטו־אוליגוסכרידים.״

 

דיאטת פודמאפ – מה השורה התחתונה?

אף על פי שבוודאי ישנם כאלה שירגישו טוב יותר עם דיאטת הפודמאפ, אני לא ממליץ עליה למרבית האנשים – ובטח לא לזמן ממושך. מחקרים כמו זה שבקישור למשל, מראים שכשמשווים את דיאטת הפודמאפ לשיטות תזונה מתונות ובטוחות יותר לשיפור תסמונת המעי הרגיז – התוצאות זהות.

נראה כי המלצות פשוטות כמו הימנעות ממוצרי חלב, חיטה, ממתיקים מלאכותיים, לעיסה מספקת של המזון יכולים להביא תועלת רבה יותר, ובאופן בטוח יותר. בנוסף, כשאני מטפל באנשים עם בעיות עיכול שכאלה אני נעזר גם בחליטות צמחים פשוטות, טכניקות נוספות ל״הורדת סטרס מהבטן״, אלמינציה של מזונות נוספים שעלולים לחמיר סימפטומים ועוד. ואולי הכי חשוב – תהליך טיפולי טוב צריך למצוא אילו מזונות ספציפים גורמים לבעיות, הוא צריך לחזק את מערכת העיכול כך שתוכל לעכל היטב מזונות רבים יותר, על מנת שהאדם יוכל להמשיך בחייו בצורה טובה, מאוזנת ובטוחה עד כמה שניתן.

 

עיכול נעים

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז