איזה תחליף בריא יש לאבקת מרק?

באבקות מרק רגילות ישנם חומרים לא מומלצים לבריאות. רבים מקשרים אבקות מרק למונוסודיום גלוטומת, אבל בעוד מונוסודיום גלוטמת אכן פוגע במי שרגיש לחומר, ישנם לרוב חומרים מזיקים יותר באבקות המרק כמו שומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית.

לצערי, גם אבקות מרק אורגניות לרוב מכילות חומרים לא בריאים כמו שומן צמחי מוקשה, ועל כן לא מהוות במרבית הפעמים תחליף מומלץ.

 

אז איזה תחליף מומלץ לאבקת מרק?

אני מכיר כיום 3 תחליפים בריאים לאבקת מרק. הינה הם כאן:

 

תחליף בריא ראשון לאבקת מרק: ציר מרק אמיתי.

ציר מרק אמיתי מכינים ״כמו פעם״, אבל משתמשים בהמלצה שבהמשך על מנת לדאוג שזו תהיה עבודה ״קשה״ רק פעם בכמה חודשים.

יש להכניס לסיר גדול:

  • מספר ירקות שורש לבנים (פטרוזיליה, סלרי וכדומה)
  • עשבי תיבול ירוקים רבים (עלי פטרוזיליה, שמיר, שומר וכדומה).
  • קליפות רבות של ירקות. מומלץ במקביל להכין ירקות בתנור, או מרק ירקות רגיל, או אנטיפסתי, ופשוט לקחת את כל הקליפות (שטופות מאדמה) ולהכניסם לסיר.

את כל אלה שמים כאמור בסיר גדול, ממלאים במים שגבוהים פי 3-4 מגובה הירקות והקליפות, מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש.

יש לאפשר לתוכן הסיר להתבשל במשך כמה שעות! 2-5 שעות בערך. עד שהנוזלים מצטמצמים לגובה ה״חומר״ של הירקות.

בשלב הבא מכבים כמובן את האש, וטוחנים בבלנדר-מוט את הכל ביחד עד למרקם של ״רסק״. שיצא נוזלי-סמיך…

בשלב זה ציר המרק בעצם מוכן, אבל כעת מגיע ה״טריק״ שחוסך עבודה רבה: את התוצר המופלא הזה מומלץ למזוג בסבלנות לתוך מגש המיועד להכנת קוביות קרח! וכמובן להכניס למקפיא. מכאן ולחודשים הבאים, כל פעם שתצטרכו ״אבקת מרק״, ניתן להשתמש ב 1-3 קוביות מהמקפיא, וליהנות משיא הטעם והבריאות!

 

תחליף בריא שני לאבקת מרק: אבקת מרק בסגנון יפני מדגים או צמחוני.

היפנים משתמשים באבקה בשם ״דאשי״ על מנת לתת טעם למרקים רבים, ובעיקר למרק מיסו המפורסם.

במקור אבקת דאשי עשויה מאבקה של דגנים טוחונים – מאוד בריא, אבל לא מטעים לכל אחד…

אם קונים אבקת דאשי מוכנה – יש לקרוא היטב את רשימת המרכיבים. לאחרונה נתקלתי בארץ אבקות דאשי שעשויות ממרכיבים גורעים בהחלט. בדאשי טוב צריך להיות רק אבקת דגים. וזהו.

ניתן להכין יחסית בקלות אבקת דאשי טבעונית ובריאה עד מאוד. יש לרכוש כמות שווה בערך של פטריות שיטאקה מיובשות, כמו גם אצות קומבו מיובשות. את שני המרכיבים הללו טוחנים במטחנה חזקה, עד למרקם של אבקה. את התוצר המופלא הזה שומרים בצנצנת זכוכית במקרר, ומשתמשים בכל פעם שיש דרישה לאבקת מרק.

 

תחליף בריא שלישי לאבקת מרק: חוויאג׳ למרק

חוויאג׳ למרק הינו אוסף תבלינים שמטרתו כמובן לתת טעם למרק. אם מקפידים באמת על שילוב של תבלינים בריאים בלבד – תהיה לנו אבקת מרק בריאה.

חשוב לקנות ממקור שסומכים עליו.

 

תחליף בריא רביעי לאבקת מרק: עלי סלרי אפויים

בעקבות המאמר הזה, כתבה לי נילי: ״תחליף מוצלח נוסף לאבקת מרק הם עלי סלרי אפויים, יבשים, שניתן לשמור במקפיא.״
וזה הסבר ההכנה הפשוט:
״מניחה בתבנית את החלק עם העלים של גבעולי הסלרי ואופה בתנור עד שמתייבש.
שומרת במקפיא בכלי סגור. כשמבשלים מרק מכניסים לתוכו ומתקבל טעם של אבקת מרק עוף.
תנסו.״

 

אם יש לך רעיון נוסף לתחליף בריא לאבקת מרק אשמח ללמוד ולשתף!

 

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

 

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז