איזה תוסף ויטמין בי 12 כדאי לקחת?

ישנה דילמה לגבי הסוג היעיל והבטוח יותר של ויטמין בי12.

מצד אחד, במשך עשרות שנים אנו משתמשים ביעילות (לרוב) בויטמין בי12 מסוג ציאנו-קובלמין.

מצד שני, בשנים האחרונות ישנו סוג חדש של הויטמין, שיש הטוענים שהוא מוצלח יותר: מתיל-קובלמין.

במאמר זה אנסה לעשות סדר ביתרונות והחסרונות של כל אחד משני סוגי התוסף הנפוצים.

 

מה חשוב לדעת על תוסף ויטמין בי 12 מסוג ציאנו-קובלמין:

  1. זוהי אינה הצורה הטבעית של הויטמין בגוף.
  2. מדובר בתצורה שאומנם לא טביעת לגוף, אך נטען כי היא בטוחה ויציבה יותר.
  3. לפי השם ניתן להבין שיש ציאניד בתוסף – וזה אכן נכון! אבל מדובר בכמות מזערית שלדעת רבים לא גורמת שום נזק. נזכור שיש גם כמויות מעטות של ציאניד בירקות ופירות רבים… מצד שני, ישנם רופאים שיותר חוששים מההשלכות של הצטברות ציאניד, ואף מונים את התופעות שעלולות להתרחש כשמתחילה להצטבר כמות בעייתית של ציאניד בגוף: כאבי ראש, בחילות, קוצר נשימה, דופק מהיר ולעיתים אף הקאות.
  4. מוצרים אלה נמצאים בשימוש רב מזה עשרות שנים, ומחקרים רבים הוכיחו את יעילותם בהעלאת רמות הויטמין אצל אנשים שסבלו מחוסר.
  5. מדובר במוצר זול יותר.
  6. ישנו חשש תיאורטי שתצורת הויטמין הזו בטוחה יותר אצל מעשנים, בשל בצטברות אפשרית של ציאניד. על פי כל מה שקראתי עד כה- מדובר על חשש זניח שלא הוכח מעולם.
  7. ד״ר מיכאל גרגר, בסרטון הנמצא בתחתית הפוסט, משבח את המוצר וממליץ עליו מאוד. גם במאמר זה המשווה בין שני סוגי התוספים ל B12 ממליצים בשורה התחתונה להשתמש בתוסף הותיק: ציאנקובלאמין.

 

מה חשוב לדעת על תוסף ויטמין B12 מסוג מתיל-קובלמין:

  1. מדובר באחת משתי התצורות הטבעיות והפעילות של B12 בגוף.
  2. מספר מחקרים מראים את היעילות שלו. ניתן לקרוא על כך למשל מכאן.
  3. הוא בטוח יותר לאנשים עם בעיות בכליות.
  4. יש הטוענים שאנשים עם בעיות כבד מתקשים לפרק את מולקולת הציאניד מתוסף ה- B12, ולכן גם להם עדיף להיעזר במתילקובלמין.
  5. הפיכת הציאנו-קובלמין למתיל-קובלמין דורשת מהגוף להשתמש במולקולות מתיל שקיימות הגוף. מולקולות אלה חיוניות מאוד להורמונים שונים, לתהליכי מתילציה שונים, וכנראה לשינה, למוח ועוד (תיקוני DNA, מתילציה של הומוציסטאין, גלוטטיון…). אנחנו רוצים לשמור היטב על מולקולות המתיל הללו, ולכן במובן זה כנראה שעדיף להשתמש בויטמין B12 מסוג מתילקובאלמין. ציטוטים של רופאים על עניין זה גם כן מקישור זה.
  6. יקר יותר…

 

בסרטון הבא של ד״ר גרגר, הוא משבח את יתרונותיו של תוסף B 12 הישן – ציאנו קובלמין. ומתאר עוד כמה דברים חשובים:

  1. תוסף של ויטמין B12 כחלק ממולטיויטמין אינו יעיל, ואפילו עלול ״למסך״ (להסתיר) חוסר ויטמין בי12 אמיתי.
  2. אנו יודעים שויטמיין B12 תמיד כדאי לקנות למציצה. ד״ר גרגר מראה מחקרים על יעילות הלעיסה של הכדורים…

 

לקריאה מעמיקה נוספת על ויטמין בי 12 ניתן להיכנס לקישור זה

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל,נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז