איזה ויטמין סי כדאי לקחת?

עקב המצב, רבים שואלים אותי האם כדאי לקחת ויטמין סי ״נגד הקורונה״, ואם כן, איזה סוג ויטמין סי היעיל ביותר?

שאלה נוספת היא מהו המינון הרצוי של ויטמין סי לחיזוק מערכת החיסון, עם ובלי קשר לקורונה?

אנסה להשיב לכל השאלות הללו כמיטב יכולתי, בהתחשב בכך שאני מנסה ״לענות״ לקהל הרחב, ולא למטופל שאני מכיר לעומק:

  1. אנו אכן יודעים שויטמין סי הכרחי לתפקוד תקין של מערכת החיסון. מרבית המחקרים שניסו לבדוק האם תוספת של ויטמין C מועילה לשפעת, הגיעו למסקנה שאם נוטלים את התוסף כמניעה, או ממש בשלביה הראשונים של ההדבקה – התוסף אכן עוזר להפחית תחלואה ו/או לקצר את זמן המחלה ו/או להפחית בחומרת השפעת. לא כל המחקרים הגיעו לאותה מסקנות מעודדות, אבל למיטב ידיעתי, אף מחקר לא הגיע לתוצאות הפוכות…
  2. חשוב שתוסף ויטמין סי יהיה בתוספת ״ביופלבנואידים״. מרכיבים אלה משפרים את יעילות התוסף.
  3. רבים טועים ולוקחים ויטמין c שאינו חומצי. תוסף זה (הלא חומצי) מיועד רק לאנשים עם צרבות, גסטריטיס, דלקת במערכת העיכול, ריפלוקס וכדומה. למרבית האנשים, יעיל יותר לקחת ויטמין סי חומצי (כך הוא נספג טוב יותר).
  4. מומלץ לקחת כדורים במינון של 500 מ״ג מספר פעמים ביום. אחוז הספיגה של כדורים אלה גבוה בהרבה מאשר לקחת כדורים במינון של 1000 מ״ג או יותר.
  5. המינון המומלץ והיעיל למרבית האנשים הוא 1-2 גרם (1000 מ״ג) ביום לתקופה קצרה (כשבועיים). אני לא ממליץ לקחת יותר מזה לתקופה ארוכה.
  6. גם אני ראיתי את הסרטון של הרופא הסיני שטוען שמשפחה שלמה הצילה את עצמה בנטילת 20 גרם ויטמין סי ביום. אין לי שום יכולת לדעת האם זה נכון או לא. וכמובן שבמינונים כאלה עולה גם הסכנה לתופעות לוואי של התוסף.

 

האם תוסף ויטמין c עשוי להיות מסוכן?

כל דבר במינון מאוד מוגזם עלול להזיק. גם אם נשתה מים פי 4 ממה שהגוף צריך אנו עלולים להיפגע. גם תוסף ויטמין סי עלול להזיק. עיקר החשש הוא לכליות ויצירת אבנים בתוך הגוף, אך למיטב הבנתי – מדובר בעיקר בחשש תיאורטי שכמעט לא מתרחש במציאות או לא מתועד במחקרים רציניים.

 

מהם המקורות התזונתיים הטובים ביותר לויטמין C ?

המקורות התזונתיים העשירים ביותר בויטמין סי, כשבודקים אותם יחסית ל״מנה״ מכל מזון, הינם:

  • גויאבה
  • פלפל אדום מתוק
  • רסק עגבניות
  • מיץ תפוזים
  • פלפל ירוק מתוק
  • צ׳ילי
  • תפוזים
  • תותים
  • פאפאיה
  • מיץ אשכוליות אדומות
  • ברוקולי
  • אננס

 

ראו בקישור מידע נרחב הרבה יותר על דרכים טבעיות לחיזוק מערכת החיסון בתקופת הקורונה.

 

בריאות ואושר

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

תגובות אחרונות