מהו אחוז השומן הרצוי והבריא?

אחוז השומן בגוף חשוב לא פחות מהמשקל עצמו, ויש הטוענים שאף יותר.
אחוזי השומן הרצויים מבחינה בריאותית משתנים בין המינים, וגם בין אדם אחד למשנהו, בעיקר בשל מבנה הגוף.
על מנת לדעת בהערכה די טובה את אחוזי השומן הרצויים לאדם לפי מין וגיל, ניתן להיעזר במספר טבלאות הנמצאות ברשת, כמו למשל באלה:

איך מודדים את אחוזי השומן הגוף?

הערכת אחוז השומן בגוף נעשית כיום בעיקר על ידי משקל היודע למדוד לא רק את משקל האדם, אלא גם את אחוזי השומן בגופו. מדובר במכשירים מעט יותר מיוחדים מהמכשירים הרגילים עליהם עולים עם רגליים יחפות על מנת לאפשר למכשיר לערוך את המדידות.

בעבר השתמשנו לא מעט בהערכת כפלי השומן בעזרת ״קליפר״ מכני. תמיד היה מביך לאחוז בכפלי השומן של הנבדק ולמדוד את העובי… טוב שישנה התקדמות בתחום.

 

אילו סוגי שומן ישנם בגוף?

ניתן לקרוא כאן הסבר קצר שנכתבת על ידי הדיאטנית תמר רז:

בגוף יש שני סוגי שומן:
1. שומן חיוני- הנמצא בכל האיברים הפנימיים והוא חיוני לתפקוד תקין של הגוף…
2. מאגרי שומן -השומן שנמצא ברקמות השומן עצמן. תפקידו מבחינה תזונתית, הוא לספק אנרגיה. מאגרי השומן כוללים חלוקה פנימית נוספת לשני סוגים. הסוג הראשון הוא השומן הנמצא בחלל הבטן ושומר על האיברים הפנימיים, עוטף את מערכת העיכול ומגן מפני טראומות, מכות או לחצים חיצוניים. הסוג הנוסף של שומן הוא השומן התת-עורי המורכב מרקמת שומן הנמצאת מתחת לשכבת העור ומספקת הגנה, בידוד ושמירה על טמפרטורת הגוף. זה השומן שאנו רוצים לצמצם כאשר מדוברים על ירידה באחוזי שומן.
הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת היא ע"י שינוי בתזונה, אכילה בריאה ומאוזנת. (תואם לתזונה שלנו) ובנוסף לא פחות חשוב זה פעילות גופנית.

 

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז