מה משמעות המושג ״דיאטת ניקוי״?

ניקוי גוף הינו מושג לא-מדעי הנמצא בשימוש בעיקר אצל העוסקים ברפואה תזונתית-טבעית. אנסה להסביר כאן בקצרה את המושג דיאטה לניקוי גוף, למי היא עשויה להתאים, כמה זמן התהליך נמשך, אילו שיטות או טכניקות עשויות להיות יעילות לתהליך ״ניקוי הגוף״ ועוד. אתייחס כאן לתהליכי תזונה האמורים לסייע לניקוי הגוף, ולא לתוספי תזונה וצמחי מרפא בהם ניתן להשתמש רק בייעוץ מקצועי צמוד.

מה זה בכלל ״דיאטה לניקוי גוף״?

הכוונה היא לתהליך המאפשר, על פי התיאוריה, למנגנוני הניקוי הטבעיים של הגוף לעשות את עבודתם בצורה היעילה ביותר. ההבנה הבסיסית ברפואה הטבעית היא שהגוף תמיד פועל ככל יכולתו לתקן ולנקות את התאים ומערכות הגוף השונות על מנת להחזירן לאיזון ולשפר את תפקודן. המדע מכיר מספר רב של מנגנוני ניקוי הפועלים ברמת התא, ומנגנוני ניקוי חשובים נוספים הפועלים בעיקר בכבד ובכליות.

על פי ההנחה, התזונה המיוחדת מעודדת ותומכת במנגנוני הגוף הטבעיים בשתי דרכים עיקריות:

  1. הקפדה על אכילה בלעדית של מזון נקי מאוד יחסית למזון הרגיל. במהלך תקופת דיאטת ניקוי הגוף הכוונה היא שהגוף לא יצטרך להתמודד ולפנות רעלים שבדרך כלל מגיעים מהמזון והשתייה, ובכך יתפנו זמן ומשאבים לניקוי גוף ״עמוק״ יותר. ובקיצור, הפחתת עומס שוטף ממנגנוני הניקוי אמור לפנות אותם ״לנקות״ ולפנות רעלים שהצטברו בתאים ובמערכות הגוף בזמן זמן מתמשך.
  2. אכילה מרובה של מזונות בעלי מרכיבים שמחזקים את מנגנוני הניקוי של הגוף. יהיו אלה לרוב מזונות שתומכים בכבד ובכליות כמו למשל כורכום, סלק, ארטישוק שהשפעתם המיטיבה על הכבד נחקרה מדעית.

 

אף על פי שהמונח ״ניקוי גוף״ אינו מדעי במובן המקובל, ישנם מספר פרסומים רפואיים שכן התייחסו לנושא בצורה מדעית, כמו הסקירה שבקישור זה.

 

איך אנחנו יודעים שמדובר בדיאטת ניקוי?

ישנם מספר סימנים המצביעים על כך שתהליכי תזונה טובים המיודעים לניקוי הגוף אכן עושים את מה שנועדו לעשות.

ראשית, ישנם מספר מחקרים המראים כי דיאטת ניקוי בריאה מביאה לשיפרו תפקודי הכבד. כך גם ראינו בבדיקות הדם במחקר שעשינו עם דיאטת אורז בבי״ח ״אסף הרופא״.

שנית, ״תופעות הניקוי״ שאנו רואים בתחילת תהליכי תזונה מיוחדים אלה מאוד ייחודיים ואין ממש דרך אחרת להסביר אותן.  בתחילת התהליך אנו רואים אצל מרבית מהאנשים מה שמכונה “משברי החלמה” (healing crisis) או “תופעות ניקוי”. הכוונה היא לסימפטומים כמו חולשה, סחרחורת, תחושות שונות במערכת העיכול ובעיקר כאבי ראש, אשר נוצרים, על פי ההנחה, בשל יציאת רעלים מהתאים ומערכות הניקוי אל זרם הדם, הלימפה והזיעה. תופעות אלה לרוב עוברות בעצמן ללא התערבות לאחר יומיים עד שבוע. תופעות אלה מאוד-מאוד מזכירות מה שעובר אדם כשהוא נגמל מסמים, אלכוהול וכדומה.

שלישית, לאחר שליוויתי יותר מאלף אנשים בתהליכים כאלה, אני יכול להעיד כי אצל רבים מהם ״מסתדרים״ דרך פלא בזמן התהליך. לכן הייתי מעדיף לקרוא לדיאטות ניקוי אלה ״תהליך תזונתי לאיזון מחדש של הגוף״, אבל מינוח זה לא מוכר ולא קליט…

 

כמה זמן נמשכת דיאטת ניקוי?

אין מספר מינימלי מדוייק של ימים הדרוש ל״הבטחת״ תהליכי ניקוי מספקים. יחד עם זה, ההנחה היא ששבוע זה זמן מינמילי, 3 שבועות זה זמן די טוב (בעיקר אם חוזרים על התהליך כפעם בשנה), ובסדנאות העומק שאני מוביל אנו עושים את התהליך במשך כשלושה חודשים.

 

כל כמה זמן כדאי לעשות דיאטת ניקוי?

התדירות המומלצת לאדם מן הישוב היא לעשות דיאטת ניקוי גוף היא פעם בשנה – כמו שעושים לרכב טיפול 10,000 כל תקופה קצובה…

 

אילו סוגים של דיאטת ניקוי קיימים?

ישנן הרבה טכניקות תזונתיות שמיועדות לעודד את תהליכי ניקוי הגוף. זה החל בהיסטוריה כנראה עם דיאטת אורז עם מאש מעולם הרפואה הסינית, והמשיך עם דיאטת האורז ה״מערבית״ שפיתח וחקר ד״ר וולטר קמפנר. כיום ניתן לשמוע על תהליכי ניקוי המתבססים על צום מלא, צום מים ו/או צום מיצים. שיטות אלה אני ממליץ לעשות אך ורק בהנחייה ובליווי אנשי מקצוע ממש טובים בתחום.

אם מטופליי אני משתמש הרבה פעמים בניקוי שמתחיל עם אורז-כוסמת-קינואה, יחד עם חלק ניכר מהירקות והפירות.

מי שמתעניין לקבל עוד מידע בנושא דיאטת האורז מוזמן לקרוא עוד במאמר שבקישור.

 

כיצד ניתן לעבור דיאטת ניקוי בליווי מקצועי?

למיטב ידיעתי, בעלי המקצוע היחידים שמקבלים הכשרה מקצועית בנושא הם הנטורופים. אלי ניתן להגיע לקבל טיפול אישי עם או בלי קשר בצורך או ברצון לעבור תהליך ניקוי גוף.

 

ומי שרוצה לעבור את התהליך הכי עמוק, זה שנחקר מדעית בבית החולים (ועוד שופר במהלך השנים), מוזמנ.ת לקרוא לקרוא כאן על סדנת עומק לאיזון מחדש של הגוף.

מצטרפים לסדנה בעיקר אנשים שרוצים לעבור תהליך ניקוי גוף ו/או לאזן ערכים של משקל, סוכר, לחץ דם, כולסטרול ו/או שומני דם.

 

 

ורק שלא ״נתלכלך״ יותר מדי…

בריאות!

אופיר פוגל, נטורפות

 

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז