מהם הסימפטומים של חוסר ויטמין בי12, ומה כדאי לעשות?

רבים לא יודעים שחוסר ויטמין בי12 אינו בעיה רק של טבעונים או צמחונים, ולכן עלולים לסבול מסימפטומים של חוסר ויטמין בי12 בכלל בלי לדעת זאת.

חשוב לכל אדם לדעת מהם הסימפטומים של חוסר ויטמין בי12, מדוע הוא נפוץ גם אצל אנשים שאוכלים בעלי חיים, ואם צריך – איזה תוסף ויטמין בי12 כדאי לקחת.

מהם הסימפטומים והסימנים הנפוצים של חוסר ויטמין בי 12?

  1. חולשה ו/או עייפות.
  2. תחושות מוזרות בקצות הגפיים. בעיקר נימול, אבל לעיתים גם דגדוג או חוסר תחושה.
  3. ירידה או קושי בזיכרון

מהם סימפטומים והסימנים הפחות שכיחים שעשויים להיות תוצאה של חסור ויטמין B12?

  1. הפרעות קוגניטיביות, דיכאון, תסמיני פרקינסון ויתכן אף החמרה של פסיכוזה.
  2. פגיעה בהליכה וגם כיווצי שרירים.
  3. קוצר נשימה
  4. בעיות עיכול מגוונות
  5. עור כהה באיזורים שלא היו בעבר כהים.
  6. פגיעה בזיקפה.

פירוט על תופעות אלה ניתן לצפות בסרטון קצר של רופא מקישור זה.

 

מדוע לאנשים שאינם צמחונים חסר ויטמין בי12?

הסיבה למחסור ויטמין B12 באנשים שכן אוכלים מזונות מהחי היא שמדובר בויטמין מאוד ״מפונק״ מבחינת דרישות הספיגה שלו.

על מנת שויטמין בי12 ייספג היטב, צריכים להתקיים לפחות 3 מצבים שלא מתרחשים אצל כל אחד/ת:

א. ללעוס! כבר ברוק שלנו יש חומר שצריך להתחבר לויטמין על מנת שזה יצליח להיספג ברמה טובה בהמשך מערכת העיכול. משמע, מי שאוכל מהר מדי, או לא לועס היטב – כנראה שלא יספוג טוב ויטמין B12.

ב. חומציות הקיבה. לספיגה טובה של ויטמין ב12 יש צורך ברמת חומציות טובה = גבוהה בקיבה. מעט אנשים יחסית סובלים מחוסר חומציות מסיבות טבעיות. מרבית האנשים שסובלים מהבעיה לא יודעים עליה בכלל. בעיה זו נגרמת אצל רבים שנוטלים תרופות להפחתת חומציות! תרופות אלה אומנם מפחיתות סימפטומים של צרבת, ריפלוקס ותורמות למטרות אחרות, אבל בספיגת הויטמין הזה, ולא רק הוא – זו בעיה!

ג. מעי דק תקין. כל דלקת או בעיה במעי הדק, ובעיקר בחלק הסופי שלו, יפגעו בספיגת ויטמין בי12. זה נפוץ אצל חולי קרוהן, אבל לא רק אצלם.

 

למי שמתעניין.ת, ניתן להיכנס לקישור הזה על מנת להבין מהם הערכים הרצויים של בי12 בדם.

ואם צריך תוסף, מוזמנים להיכנס לקישור הבא ולהבין איזה תוסף ויטמין  B12 כדאי לקחת.

בסרטון שבקישור הזה מציג ד״ר גרגר את המלצותיו לגבי המינונים הרצויים של ויטמין בי12, והמקורות שלהם ממזונות צמחיים ובריאים. ובקישור הזה מסביר ד״ר גרגר בסרטון אחר מדוע הוא ממליץ לכל אדם מעל גיל 65 לקחת כל יום 1000 מק״ג ויטמין בי12 ליום, ממחיש עד כמה זה קריטי לוודא רמות תקינות של ויטמין B12 עבור נשים בהריון ומניקות, וממליץ על מינונים שונים לפעוטות וילדים בגילאים שונים.

 

בריאות ואושר

אופיר פוגל

 

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז