מהם גורמי הסיכון לאלצהיימר?

כמות רבה של מחקרים הולכת ומצטברת, וחושפת עוד ועוד גורמי סיכון לחלות במחלת האלצהיימר.

אבחר לענות על השאלה אילו גורמים מעלים יכולים להעלות סיכון לאלצהיימר, בעזרת מאמר חדש שסקר כ – 400 מחקרים!

התמונה הבאה מנסה לסכם את גורמי הסיכון, המבוססים מדעית כיום, למחלת אלצהיימר. בהמשך לתמונה, אני מנסה להסביר בעברית פשוטה את עיקרי הדברים (סיכום עיקרי הדברים בצורה מאוד יפה, אבל באנגלית, מקישור זה).

גורמי סיכון לאלצהיימר

לפי מחקר זה, גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לאלצהיימר הם דיכאון, סוכרת, עודף הומוציסטאין, עודף משקל, מתח, יתר לחץ דם ופגיעות ראש (אלה הגורמים המסומנים בירוק, ולגביהם רמת אמינות מדעית גבוהה יותר)

גורמי סיכון נוספים לאצהיימר, אבל עם עדות מדעית מעט פחות חזקה הינם: שטפי דם קטנים במוח, הפרעות שינה, מחלות כלי דם בלב ובמוח, עישון ועוד (מסומנים בצהוב).

מדהים לראות שכמעט כל גורמי הסיכון הללו לאלצהיימר, ניתנים למניעה ואפילו במרבית המקרים – לטיפול! 

כן, גם הפרעות שינה, גם יתר הומוציסטאין, ובוודאי מצב העורקים בלב ובמוח ניתנים במרבית המקרים להשתפר פלאים אם עושים את הדברים הנכונים. רק אל תחשבו על כדורי שינה, כי מחקרים מראים כי נטילת כדורים אלה דווקא מעלה את הסיכון לאלצהיימר.

 

מבין הגורמים המפחיתים את הסיכון לסבול מהלצהיימר מאמר זה מונה את מספר שנות רכישת ההשכלה בגיל הצעיר, ופעילות קוגניטיבית רבה בגיל המבוגר. אך למרות שמידת העדות המדעית מעט פחות חזקה, עולה כי יתרמו להגנה על המוח מאלצהיימר גם תזונה מתאימה, פעילות גופנית, משקל נמוך יחסית וויטמין C.

 

עדכון מסתיו 2020:

קבוצת חוקרים ממערכת העיתון הרפואי המוביל ״לנסט״, פרסמה מאמר ובו רשימת גורמי הסיכון לאלצהיימר, שלדבריהם, אחרית על כ 40 אחוז ממקרי האלצהיימר, וניתנים להשפעה.

הם מונים ברשימתם: השכלה נמוכה, יתר לחץ דם, הפרעות שמיעה, עישון, שמנות, דיכאון, חוסר פעילות גופנית, סוכרת ובידוד חברתי.  בהתאם לממצאים עדכניים, החוקרים זיהו גם שלושה גורמי סיכון נוספים: צריכת אלכוהול מופרזת, חבלת ראש וזיהום אוויר, ובדוח הם מסכמים את העדויות התומכות בשלושת גורמי סיכון אלה.

 

כיום ישנה סדרת בדיקות מתקדמת שיכולה לאתר את מרבית גורמי הסיכון לדמנציה ואלצהיימר, ואפשר להפחית בצורה משמעותית מאוד את הסיכון לסבול מבעיות אלה על ידי טיפול מדוייק ומקצועי בגורמי הסיכון על ידי תזונה מאוד מדוייקת ומותאמת אישית, יחד עם שיפור הרגלי החיים בשאר הפרמטרים החשובים. אומנם אני מטפל באנשים החל משנת 2000, אבל רק בתחילת 2018 התחלתי לטפל גם באנשים עם דרדור קוגניטיבי, בעיות זיכרון וקדם דמנציה. אני משוכנע כיום, יותר מתמיד, שיש הרבה מה לעשות בנושא!

 

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

 

תגובות אחרונות