מהי הדרך הבריאה ביותר להכין ירקות?

האם בישול יותר טוב מהקפצה של ירקות? האם כדאי לשתות את מי הבישול? האם בריא להכין ירקות במיקרוגל? האם ירק טרי תמיד טוב יותר מירק שעבר חימום או הכנה מסויימת?

כל אלה שאלות טובות וחשובות לבריאות, ועל אף שלהבנתי אין לכולן תשובה גורפת ומוסכמת, אנסה לרכז כאן כמה מהתשובות שאני מכיר.

 

האם ירקות טריים ללא שום הכנה בריאים יותר?

התשובה המפתיעה היא ״לרוב כנראה שכן, אבל לא תמיד״. רבים יודעים למשל שבטא קרוטן נעשה זמין יותר במערכת העיכול לאחר שעבר חימום מסויים (ובעיקר אם בארוחה יש מקור של שומן בריא). אולם רבים לא יודעים למשל, שזמינות הלוטאין בברוקולי ובתרד עולה לאחר אידוי ירקות אלה! הציצו בסרטון לקבלת הנתונים המחקריים.

 

מהי שיטת הכנת הירקות המומלצת ביותר?

כפי שניתן לראות גם בסרטון שכאן למטה, ישנו שוני בין ירקות שונים, ובין שיטות הכנה שונות.

למיטב הידע, ההבנה והנסיון שיש ברשותי כיום, שיטות הכנת הירקות המוצלחות ביותר הן אידוי, הקפצה קצרה או כמובן החמצה או כבישה של ירקות. 

אידוי והקפצה משמרים את מירב המרכיבים החיוניים מהירקות. כבישה או החמצה של ירקות מאפשרים תוספת של תכונות התומכות במיקרוביום בריא, כמו גם שיפור יכולות הספיגה של מרכיבים חיוניים.

 

האם כדאי לשתות את מי הבישול של הירקות?

למיטב ידיעתי בהחלט שכן. חלק מהמינרלים והמרכיבים הבריאים הנוספים יוצאים מהירקות אל המים. אם מי הבישול לא ממש טעימים איך שהם, כדאי לנסות לשלב אותם בכמות קטנה בשייק, כבסיס למי בישול עבור דייסה, או כהתחלה של מרק אחר.

אם למישהו/י יש עוד רעיונות – אשמח מאוד לשמוע ולשתף!

 

האם בריא להכין ירקות במיקרוגל?

התשובה האמיתית והכנה ביותר שיש לי להציע כיום היא ״אני לא יודע״. למיטב ידיעתי, אין מדע מסודר ומספק בנושא. בסרטון הבא של ד״ר גרגר ישנם כמה רמזים, אבל הם אינם מאפשרים הגעה להמלצה חד משמעית.

 

מוזמנים להיעזר בסרטון הקצר הבא (אפשרות להגדיר כתוביות בעברית). יש לשים לב שהנתונים המוצגים בו מתייחסים כמט אך ורק לתכולת נוגדי החמצון בירקות ובפטריות שנבדקו, ולא במרכיבים חשובים נוספים כמו מינרלים, סיבים מסיסים במים, חומצות שומן וכדומה.

 

 

בריאות

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז