מדוע ואיך לשמור על איזון החיידקים במעי – המיקרוביום?

לאיזון פלורת החיידקים במעי ישנה חשיבות עמוקה ומשמעותית להרגשה ולבריאות של כל אדם.

כאן בהמשך אנסה לענות מדוע מיקרוביום תקין כל כך חשוב, ולא פחות חשוב מכך – כיצד משפרים את איזון פלורת החיידקים במעי.

מי שרוצה מיד לקרוא את התכ׳לס – ״מה אפשר לעשות על מנת לשפר את המיקרוביום״ – שידלג לפסקה האחרונה.

 

מדוע חשוב לשמור על איזון חיידקי המעי – מיקרוביום תקין?

נתחיל בהצגת חלק מהתפקידים של חיידקי המעי הטובים:

  • ניטרול חומרים קרצינוגניים (״מעודדי תהליכים סרטניים״) ורעלים במעי.
  • שיפעול מערכת החיסון של המעי (אקטיבציה של מאקרופאגים ולימפוציטים)
  • שיפעול גורמים אנטיסרטניים
  • עיכוב הצמדות גורמים פתוגנים (״מעודדי מחלות״)
  • הגברת החומציות  (חומצה לקטית ואצטית) במעי הדק ומניעת התפתחות חיידקים פתוגנים.
  • תחרות עם החיידקים הפתוגנים (״הרעים״) על מקורות מזון.
  • יצירת אנרגיה מתהליך תסיסה ופירוק של שאריות פחמימות וחלבונים במעי הגס. התוצר הוא חומצות שומן קצרות השרשרת אשר מהוות מקור אנרגיה עיקרי לתאי המעי.
  • סינטזיה של ויטמינים. כנראה ויטמין B12 ועוד ויטמיני B, K, E
  • שיפור ספיגת מינרלים כמו סידן, מגנזיום וברזל.
  • ייצור חומצות אמינו

 

והינה מספר בעיות בריאותיות אליהן נמצא קשר למיקרוביום – פלורת מעי תקינה:

עדות מדעית חזקה: שלשול, חיזוק מערכת חיסון, לאחר אנטיביוטיקה, תסמונת המעי הרגיז, מחלות דלקתיות של המעי, זיהומים ואגינאלים ועוד

עדות מדעית בינונית: אלרגיה, תינוקות (בעיקר אלה שלא ינקו, או לא עברו את תעלת הלידה), כאבי קוליק לתינוקות, זיהומים בדרכי נשימה עליונות, אקזמה, זיהום בדרכי השתן, עצירות, נפיחות, שלשול ע”ר כימותרפיה, תסמונת העייפות הכרונית ועוד

עדות מדעית מצטברת/ראשונית: סוכרת! דכאון! השמנה! אפילו נטייה לאלימות.

וישנם גם מחקרים ראשוניים המצביעים על השפעה אפיגנטית (הביטוי בפועל של הגנים שלנו), ואפילו על דמנציה ואלצהיימר.

מידע נוסף ממכון ויצמן  ניתן למצוא במאמר הזה למשל.

 

כיצד לשמור או לשפר את איזון החיידקים במעי?

שלושה כיווני פעולה חשובים על מנת לשמור ו/או לשפר את איזון החיידקים במעי.

  1. להימנע ככל הניתן מגורמים שעלולים לפגוע באיזון החיידקים. בפוסט נפרד הצגתי את הגורמים העלולים לפגוע במיקרוביום.
  2. לאכול מספיק מזונות אשר מספקים את האוכל של החיידקים הטובים. בפוסט נפרד הצגתי את אותם מזונות המספקים פרה ביוטיקה לחיידקים הטובים. 
  3. לאכול מספיק מזונות המספקים לגוף את החיידקים הטובים עצמם. בפוסט נפרד הצגתי את המזונות העיקריים שמעניקים לגוף חיידקים טובים: פרוביוטיקה דרך האוכל.

 

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז