למי לא מומלץ לאכול סויה?

כל מי שמכיר או שמע אותי מדבר על אכילת מוצרי סויה, יודע שאני מעריך מאוד את היתרונות הבריאותיים הרבים של מזונות איכותיים מסויה. אולם באמת ישנם אנשים מסויימים להם אכילת סויה אינה מומלצת. רגע לפני שאציין למי אני ממליץ לא לאכול סויה, אסביר את הכוונה מאחורי המושג ״מזונות איכותיים מסויה״, ואזכיר בקצרה כמה מהיתרונות הגדולים של מזונות אלה.

אילו מזונות איכותיים ישנם מסויה?

מוצרי סויה בריאים הם אלה שלא הרסו אותם… מוצרים שהוסיפו להם מרכיבים שאינם בריאים (סוכר, צבעים, משמרים…), מתועשים או מעובדים בטכניקות שפוגעות במרכיבים הבריאים של הסויה לרוב לא תורמים לבריאות ולעיתים אף עלולים לפגוע.

מבין המוצרים הטובים ביותר ניתן לשים לב לפולים הטריים והפשוטים, אבל גם כדאי ״לעלות רמה בבריאות״ ולהכיר את הטמפה, המיסו והנאטו. מזונות אלה מכילים מרכיבים נוספים חשובים לבריאות כמו פרה/פרוביוטיקה, ויטמין K2 ועוד.

רשימה מייצגת של מוצרי סויה טבעיים ובריאים, לעומת אלה שאינם טובים:

רשימת מוצרי סויה בריאים לעומת מתועשים

 

מהם היתרונות הבריאותיים של אכילת מוצרי סויה?

ראשית יש להבין שסויה היא עוד קטניה בריאה. וכל הקטניות מקדמות בריאות (פרט למקרים/מצבים נדירים). הקטניות מכילות סיבים מסיסים במים, חלבון איכותי, מגוון מינרלים ובעלות השפעה מאזנת סוכר (אינדקס גליקמי נמוך).

שנית, לסויה יש כמה יתרונות נוספים:

  • תכולה גבוהה של פיטואסטרוגנים המאזנים פעילות הורמונלית.
  • תכולה גבוהה של איזופלאבונים (ג׳ניסטאין, דיאדזין) שהינם מרכיבים מאזני כולסטרול.
  • מגוון ליגננים, פיטוסטרולים, ספונינים ועוד בעלי השפעה נוגדת דלקת וחימצון.
  • חלק מהמוצרים מכילים מזונות פרה-ביוטים ואף פרוביוטים.
  • חלק מהמוצרים מכילים ויטמין k2, נאטוקינאז, ו – PQQ (בעיקר ה- נאטו).

מצבים בריאותיים להם תורמים מוצרי הסויה האיכותיים הם בין השאר:

  • בריאות העצמות.
  • סרטן, ובעיקר סרטן השד.
  • ערכי כולסטרול ובריאות הלב.
  • איזון מיקרוביום.
  • איזון ערכי סוכר.
  • תמיכה טיפולית במגוון בעיות על רקע חוסר איזון הורמונלי.

ומי שרוצה לקרוא כמה מהמחקרים בנושא, מומלץ להקליד בחלונית ה״חיפוש״ שבאתר את צמד המילים ״סויה״ + ״מחקר״.

 

למי לא מומלץ לאכול מוצרי סויה?

לאף אדם אני לא ממליץ לאכול מוצרי סויה מתועשים. ההמלצה שלי היא גם להמעיט ככל הניתן לאכול מוצרים מפולי סויה שעברו הנדסה גנטית.

מצבים בהם מומלץ להמעיט או להימנע מאכילת מוצרי סויה:

  • אלרגיה אישית לסויה. מדובר באלרגיה כפי שיש למוצרי מזון רבים אחרים כמו חיטה, חלב, ביצים, שומשום וכדומה.
  • חלק מהאנשים עם תפקוד איטי של בלוטת התריס. אם הסיבה לתפקוד איטי של הבלוטה אינה ברורה, או שיש רקע אוטואימוני לבעיה, יש הגיון להפחית אכילת מזונות גויטרוגנים, כולל סויה.
  • יש לשים לב לגבי הזנת תינוקות – אם אין הנקה, הזנת תינוק רק עם תחליף סויה אינה מומלצת. עדיף לגוון את מקורות ההזנה של התינוק.

בניגוד למי שבילבלו את הציבור בעבר, דווקא כן רצוי לאכול מוצרי סויה בריאים על מנת למנוע ו/או לטפל בסרטן השד. כל זאת אלא אם כן נוטלים תרופה מסויימת מאוד שלגביה רשום ב״עלון לצרכן״ שלא מומלץ לאכול במקביל מוצרי סויה (וגם זה, לדעתי, טעות רפואית מצערת שלא מבוססת מבחינה מדעית). אפילו משרד הבריאות הישראלי התעורר באיחור ניכר ופרסם כי המחקרים מראים שאכילת סויה מועילה גם בהקשר של סרטן שד, וגם בהקשר של סוגי סרטן אחרים.

גם החשש העתיק והלא מבוסס מדעית לגבי סויה והתפתחות מינית מוקדמת הופרך כבר במספר מחקרים.

 

בריאות לרוב,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז