כמה פעמים צריך ללעוס את האוכל?

שאלה שעולה המון פעמים, ובצדק.

לעיסת מזון טובה קריטית לעיכול תקין ונוח, לבקרת כמות האוכל שאנו אוכלים בארוחה, ואפילו להנאה מהאוכל.

תשובות רבות אני שומע לשאלה כמה פעמים צריך ללעוס את האוכל. החל מ – 21 פעמים לכל ביס, המשך ב- 30 פעמים ואפילו פעם שמעתי על גישה שממליצה ללעוס 70 פעם!

הבעיה בגישת המספרים היא גדולה מאוד. האם הגיוני שאנו צריכים ללעוס אותו מספר לעיסות כשאנו אוכלים דייסה וגם כשאנו אוכלים סלט? האם הצורך בלעיסות זהה כשאנו אוכלים מרק מבושל היטב בהשוואה ללעיסת סטייק? ברור לנו שלא.

ההמלצה שלי בעניין כמות הלעיסות הרצויה היא לא מספרית – אלא תוצאתית: אנו צריכים ללעוס עד אשר המזון הופך למרקם עיסתי בפה. ישנו אף משחק מילים יפה בעברית: ״לעיסה״ – ״ל-עיסה״ = צריך ללעוס עד שיש לנו עיסה בפה.

החשיבות של בליעת אוכל לעוס היטב למרקם של עיסה קריטי לעיכול. שיניים יש לנו רק בפה, לא בקיבה. הקיבה אמורה לקבל אוכל לעוס היטב כי היא לא ״מסוגלת״ ללעוס בעצמה. הקיבה ממשיכה את תהליך העיכול בעזרת חומציות, ואין לה יכולת לטפל היטב באוכל הכולל גושי מזון. כשמגיע אוכל לא לעוס לקיבה התוצאה היא עיכול לא תקין, ותופעות לא נעימות המגיעות לקראת סוף הארוחה ובעיקר אחריה.

זכרו: ״לקיבה אין שיניים״! זה משפט שהצעתי לאלפי אנשים וקל לזכור אותו.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז