מהם היתרונות והחסרונות של הירקות המצליבים?

מזונות ממשפחת הירקות המצליבים הינם בעלי חשיבות רבה מאוד לבריאות, אולם ישנם גם אנשים שצריכים להיזהר מהם, או ליתר דיוק, לדעת איך לאכול אותם נכון ובכמות המתאימה. אפרט כאן את המזונות השייכים למשפחת המצליבים האכילים, אציג את היתרונות העיקריים שלהם ואנסה להסביר מי צריך להיזהר מהם.

אילו ירקות שייכים למשפחת המצליבים האכילים?

במשפחת הירקות המצליבים שניתן לאכול ונגישים לנו נמנים כרוב, כרובית, צנון, צנונית, ברוקולי, נבטי ברוקולי, רשאד, רוקט (אורוגולה), קולורבי, כרוב ניצנים, קייל, פק-צ׳וי, חרדל, לפת וחזרת. אם שכחתי ירק כלשהו, אשמח לדעת.
את מרבית הירקות הללו אנו כמובן ״מזהים״ בקלות, אולם אם לעיתים נמצאים בלי שנדע בלקטים של עלים ירקוים כמו ״בייבי סלט״. בנוסף, גם צמח הלפתית שייך למשפחת המצליבים. מצמח זה מכינים שמן קנולה מתועש וגרוע לבריאות או שמן לפתית בכבישה קרה שטוב לבריאות.

קייל משפחת המצליבים

מתכון לקייל בתנור

מהם היתרונות הבריאותיים של ירקות ממשפחת המצליבים?

ירקות ממשפחת המצליבים מכילים ברובם כמות טובה מאוד של נוגדי חמצון, כלורופיל, פולאט (חומצה פולית טבעית), ויטמין K1, סידן, מגנזיום ועוד. בנוסף מכילים ירקות אלה, וכנראה בעיקר ברוקולי וקרוביו, מולקולה התורמת לאיזון הורמונלי בשם DIM.
עושר זה של מרכיבי תזונה מועילים הופך את קבוצת הירקות המלציבים לאחת מקבוצות המזון החשובות ביותר לבריאות, עם מחקרים שונים לגבי תועלתם למניעה, ולעיתים אף טיפול בסרטן, במחלות לב, במוח ועוד מחלות כרוניות חשובות. תוכלת המינרלים הטובים שבהם, כמו גם האפקט המאזן מבחינה הורמנלית, עושה אותם קבוצה מאוד מועילה לבריאות העצמות. מרכיבים אחרים בקבוצת ירקות אלה הופכים אותם, ובעיקר את נבטי הברוקולי, ככלי טיפולי בטוח שיכול להועיל כשמתמודדים עם זיהום חיידקי או וירלי, כולל החיידק הליקובקטור פילורי שפוגע במערכת העיכול העליונה. מחקר מאוד מעניין מציע השפעה מפתיע אפילו אצל אנשים המתמודדים עם אוטיזם.

ברוקולי משפחת המצליבים הבריאים

קישור למתכון ברוקולי הכי פשוט וטעים שאני מכיר…

מהם החסרונות האפשריים של ירקות ממשפחת המצליבים?

למרות מגוון התועלות הבריאותיות, ישנם כמה אנשים שלא מסתדרים או נמנעים מאכילת ירקות מצליבים מסיבות שונות. הבעיה המוכרת ביותר של ירקות מצליבים היא בהשפעת אכילתם על נפיחות וגזים. חשוב להדגיש –  גם אנשים בריאים, עם מערכת עיכול טובה, שיאכלו ירוקת מצליבים – ייצרו גזים כתוצר טבעי ובריא של תהליך העיכול. לא אמורה להיות בכך בעיה בריאותית, וכך הדבר גם לגבי אכילת קטניות. ישנם אנשים שסובלים יותר מהבעיה, ויתכן שהדבר נובע ממחסור באנזים עיכול מסויים שעוזר בעיכול מזונות אלה. במקרים אלה, ניתן להיעזר באנזים ולשפר את המצב.

העניין הלא חיובי השני שמשוייך לירקות המצליבים היא השפעתם האפשרית על תפקוד בלוטת התריס. הירקות המצליבים הם חלק מקבוצת מזונות שאנו מכנים ״מזונות גויטרוגנים״, משמע, עלולים להאט את תפקוד בלוטת התריס.
בהקשר זה חשוב להדגיש שהבעיה עלולה להיווצר מאכילת ירקות מצליבים בצורתם החיה, וכנראה בכלל תימנע אם נקפיד לאכול אותם מאודים, מבושלים, במרק או בתנור. נראה כי כל סוג של חימום הירקות הללו מנטרל את המרכיב שעלול להאט את תפקוד הבלוטה. בשורה התחתונה, המלצתי היא לרוב האנשים הסובלים מתת פעילות בלוטת התריס להקפיד לאכול רק ירקות מצליבים שחוממו בדרך כלשהי, וכמובן להקפיד על כמות מתונה.

 

ללמידה מעמיקה על כל קבוצות המזון מוזמנים ליהנות מקורס מקוון למצויינות בבריאות. זמין 24/7. 

 

בריאות וכושר!

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז