האם קפה פוגע בשינה? אני שותה קפה ומיד נרדם בקלות – איך זה יכול להיות?

קפה, או ליתר דיוק קפאין, עלולים לפגוע בשינה בשתי דרכים שונות.

הדרך הראשונה נוגעת ישירות לשאלה – איך יתכן שאני שותה קפה ומיד נרדם ובכל זאת טוענים שקפאין פוגע בשינה?

התשובה היא שבהיבט של היכולת להירדם יש אלמנט של התמכרות והסתגלות. בעבר, כשגם אני הייתי שותה 5-7 כוסות קפה ביום, הייתי יכול לשתות כוס קפה ומיד להירדם. כיום, כשאני שותה קפה להנאתי רק פעם בכמה ימים, אחרי כוס קפה אחת לא אוכל לעצום עיניים מספר שעות. באופן מסויים, זה קצת מזכיר אנשים שמעשנים מספר סיגריות ביום ומרגישים טוב תוך כדי העישון, לעומת מי שמתחיל לעשן, או מעשן רק לעיתים רחוקות, וכל סיגריה נדירה שכזו גורמת שיעול, מעט ליחה ולפעמים גם קשיי נשימה, סחרחורת וכדומה.

הדרך השניה שבה קפה עלול לפגוע בשינה פחות מוכרת לציבור הרחב, וקשורה באיכות השינה! מסתבר, שאחרי מנה אחת של קפה, זמן השינה האיכותית והעמוקה (שנת  REM) – מופחתת בכעשרים אחוז!!!

זאת אומרת, גם אם אדם נרדם היטב לאחר כוס קפה, איכות השינה שלו נפגעת מאוד.

על עניין משמעותי זה למדתי מחוקר שינה חשוב, מתוך ראיון שנתן לחברת גוגל בנושא המופיע כאן בהמשך.

מאותו ראיון למדתי גם שזמן מחצית החיים של קפאין (הזמן שלוקח לגוף להיפטר ממחצית כמות הקפאין שהוכנסה אליו) הוא 6 שעות. וזמן רבע חיים הוא 12 שעות. זאת אומרת, שאצל אדם ששתה קפה בצהרי היום ( 12:00), עדיין כרבע מכמות הקפאין נמצאת אצלו בגוף בחצות הלילה (24:00)…

 

כל מי שהינה חשובה לו, מוזמן בחום להאזין/לצפות:

 

 

שינה טובה ואיכותית לכולנו,

אופיר פוגל, נטורופת

 

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז