האם עלי סטיביה בטוחים ומומלצים לבריאות?

עלי הסטיביה אכן משמשים להמתקת משקאות ומזונות וקיימת שאלה לגבי התועלת, או אולי הסכנות, הקשורות בשימוש בסטיביה באופן קבוע בתפריט. לפני שאענה כמיטב יכולתי על שאלה זו, חשוב לזכור כי מדובר בצמח טבעי לגמרי שאלפי שנים מתמשים בו במטבחים שונים ללא בעיה מוכרת. ניתן אפילו לגדלו באופן פשוט כאן בארץ. כשבנותיי היו קטנות, הן היו עוברות בגינה, קוטפות עלה אחד ומשחקות איתו בפה בהנאה מהמתיקות.

השפעות בריאות של עלי סטיביה

מהן ההשפעות הבריאותיות של עלי הסטיביה?

סטיביה הוא צמח פשוט, טבעי המוכר מזה אלפי שנים. לא נעשו בו למיטב ידיעתי שום שינויים, התאמות או הנדסה גנטית משום צורה. עלי הצמח הנמצאים בשימוש קולינרי בעלי טעם מתוק באופן טבעי, וכמות הפחמימות בצמח מזערית. בשל כך, עיכול עלי הצמח אינו מביא לעליית רמת הסוכר בדם. בנוסף, עלינו לדעת כי הסטיביה מתוקה הרבה יותר מסוכר – יש הטוענים אפילו פי 300. כך משל, שאם במתכון מסויים רשום שצריך כף סוכר, כנראה שמהסטיביה נצטרך להוסיף רק מספר גרמים בודדים אם נבחר בה כתחליף.

מספר מחקרים (רובם בבעלי חיים) הראו שהצמח אפילו יכול לתרום למצבם של חולי סוכרת. נראה שהצמח יכול להביא לעליית רגישות קולטני האינסולין, להפחית תשוקה למתוק, לשפר תחושת שובע, לעודד ייצור אינסולין, ולהפחית רמות סוכר לאחר ארוחה.

מחקר 1. מחקר 2. מחקר 3.

מאמר מקיף הכתוב בעברית ובגובה העיניים, סוקר כמה יתרונות בריאותיים אפשריים נוספים לסטיביה. מדובר על שיפור הזיכרון, איזון ערכי כולסטרול ולחץ דם, טרשת עורקים ואף תרומה לאיזון תהליכי חימצון, תהליכים דלקתיים ואפילו סרטניים. מרבית המחקרים המצוטטים במאמר נעשו על בעלי חיים, ונקווה שיגיעו גם המחקרים הטובים בבני אדם שיאששו את התקוות.

 

האם בטוח להשתמש בעלי סטיביה להמתקת מזון?

במקומות מסויימים בדרום אמריקה משתמשים בעלי סטיביה להמתקה כבר אלפי שנים, ללא תיעוד ידוע על סכנות או תופעות לוואי.

למיטב ידיעתי, מרבית המחקרים/מאמרים שפורסמו בניסיון להעלות סכנות או חששות מהשימוש בעלי הסטיביה מומנו באופון גלוי או עקיף על ידי התעשייה שמאויימת על ידי הסטיביה – תעשיית תחליפי הסוכר.

מחקרי בעלי חיים מהעבר העלו חשש כי צריכה של סטיביה עלולה לפגוע בפוריות או באיזון ההורמונאלי של זכרים ושל נקבות. במרבית המחקרים הללו השתמשו במינונים עצומים ולא ריאלים של סטיביה, ובחלקם לא בדרך הטבעית בה אנו משתמשים בה במטבח כיום. מחקרים שונים שנעשו לאחר מכן לא מצאו שום השפעה שלילית בתחום זה. לקריאה מעמיקה יותר של המחקרים והתובנות, אמליץ שוב להיעזר במאמר הזה. וגם לגבי החשש לעידוד תהליכים סרטניים – הסכנה כנראה קלושה עד לא קיימת. פרטים באותו מאמר.

ישנם אנשים שאלרגים לצמח הסטיביה. אבל ישנם גם אנשים שרגישים לביצים, שומשום, בוטנים, חיטה, תירס… להמשיך?

 

מה השורה התחתונה – האם בריא להשתמש בעלי סטיביה?

למיטב הידע, הניסיון וההבנה שיש ברשותי כיום – עלי סטיביה (כמו גם קינמון איכותי), הם הדרך הטבעית והבריאה ביותר להמתקת משקאות ואוכל. אני ממליץ למי שיכול לגדל אותה בבית. בעציץ. אפילו אני הצלחתי (עד שהגיע השלג לגליל…).

ובאופן כללי, חשוב לזכור את שאלת היחסיות. האם סטיביה היא ממתיק בריא… יחסית למה? היא בוודאי בריאה ובטוחה יותר מסוכר כמו גם מסוכרזית מתועשת, אך מצד שני ברור שלא להמתיק בכלל יהיה טוב עוד יותר. ניתן להיעזר בפרמידת ההמתקה המומלצת שבניתי על מנת לעזור לבחור נכון כיצד לשלב מתיקות בתפריט.

 

מתיקות בריאה לכל,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

  1. שלום אופיר,
    יש לי שתי שאלות:
    1. אתה מתכוון לעלי סטיביה עצמם, לא לממתיק מלאכותי באבקה, נכון?
    2. האם בשימוש קבוע בממתיק סטיביה לא נוצר איזשהו “בילבול” וכתוצאה מכך שיבוש בתהליכים בגוף
    בגלל שהמוח מקבל שדר של מתוק ולא מגיע גלוקוז לדם?
    נינה קוגן

    1. שלום נינה,

      אני אכן מתכוון לעלי הסטיביה עצמם. ולמיטב הבנתי, גם אבקת העשויה רק מצמח הסטיביה מומלצת ובטוחה.

      אני מכיר את התיאוריה לגבי ״בלבול״ הגוף. לא מצאתי לכך סימוכין במדע. אם תכנסי למאמר היותר מפורט אליוהפנתי במאמר, תוכלי לקרוא התייחסות יותר רחבה לנושא.

      בריאות

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז