האם כוסמת בריאה? האם כוסמת היא דגן?

כוסמת היא מאכל בריא המוכר במספר מדינות בעולם מזה שנים רבות, ומשמח מאוד שהגיע למודעות ולשימוש נרחב בישראל בעשור-שניים האחרונים.

 

האם כוסמת היא דגן?

מבחינה קולינרית ומבחינה תזונתית – כוסמת דומה מאוד לדגנים אחרים כמו אורז, גריסים, דוחן וכדומה.

מבחינה בוטנית כוסמת היא צמח עשבוני ולא דגן.

בשל הבדלים אלה, בעולם התזונה אנו מתייחסים לכוסמת כ – ״דמוי-דגן״.

 

מהם היתרונות הבריאותיים של כוסמת?

מבין היתרונות הבריאותיים העיקריים של הכוסמת ניתן למנות תחילה את מה שאין בכוסמת: אין בה שומנים גרועים, אין בה הרבה פחמימות פשוטות או כל מרכיב מזיק משמעותי אחר.

יתרונות יחסיים של כוסמת לבריאות:

  • מכילה כמות טובה מאוד של מגנזיום. כ 230 מ״ג ב- 100 גרם כוסמת (כשבכוס כוסמת יש 170 גרם)
  • מכילה כמות טובה של אשלגן. כ- 400 מ״ג ב – 100 גרם כוסמת.
  • מכילה כמות נאה של פולאט. כ 30 מק״ג ב – 100 גרם.
  • באופן מפתיע, ב- 100 גרם כוסמת יש 13 גרם חלבון. ויתרון נוסף – היא מכילה את כל חומצות האמינו ההכרחיות.
  • כוסמת מכילה כמות יפה של סיבים מסיסים במים (תורמים לאיזון סוכר, כולסטרול וחיידקי המעי).

עבור מי שרגיש לגלוטן, כוסמת היא פתרון טוב מאחר והיא אינה מכילה גלוטן.

 

כוסמת לסוכרת?

התועלת שבאכילת כוסמת עבור סכרתיים הינה מורכבת. מצד אחד, לכוסמת אינדקס גליקמי בינוני יחסית לדגנים אחרים, כך שיש דגנים מוצלחים ממנה עבור מי שרוצה לשמור על איזון סוכר טוב יותר. מצד שני, היא מכילה כמות נאה של סיבים מסיסים במים ומגנזיום. אחת מהמטופלות שלי בבית החולים, שהיתה בעצמה רופאה ועלתה מאחת ממדינות ברית המועצות העניות לשעבר, סיפרה לי שכל חולה סוכרת במדינה היה מקבל פעם בחודש שק כוסמת ״במקום תרופות לסוכרת״…

בשורה התחתונה, כמו פעמים רבות בדילמות תזונתיות, התועלת של כוסמת לסוכרת הוא יחסי. משמע, יחסית למאפים ודגנים רבים אחרים – כוסמת היא בחירה טובה. מי שיכול להימנע מדגנים בכלל, או להתבסס יותר על גריסים וחיטה שלמה – כנראה ירוויח יותר.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז