האם כדאי לשים גבולות לילדים בתחום האוכל? איך לגרום לילדים לאכול בריא?

להביא ילדים לאכילה בריאה זה אתגר של הורים רבים.

בהקשר של גבולות הורים לילדים בתחום האוכל, קיבלתי לאחרונה ציטוט משמעותי הנובע מתוך מחקר מדעי שנערך בנושא כבר ב 2004.

במחקר נבדק הקשר בין תזונת ילדים לבין סגנונות המשמעת ההורית. התוצאות, כפי שמנוסחות במאמר מקסים זה, יכולות ללמד אותנו הרבה:

אצל הורים מתירנים ("תאכלו מה וכמה שאתם רוצים") הילדים נמצאו בעשירון התחתון מבחינת איכות התזונה שהם צורכים, והנטייה להשמנה הייתה גבוהה יותר.

בסגנון הרודני ("חייבים לסיים הכל מהצלחת") הילדים המעיטו באכילת פירות וירקות והגבירו פחמימות.

בסגנון הסמכותי ("מותר ממתקים אבל מעט") הייתה התזונה המאוזנת והבריאה ביותר אצל הילדים.

 

כך שממחקר זה ניתן להסיק שכדאי להיות מודעים לאיכות האוכל של הילדים, לתת להם ידע מה נכון ומה פחות טוב, ולשים גבולות ברורים, אבל לא נוקשים מדי. אצלנו בבית למשל, ישנם שני כללים מגיל מאוד צעיר:

  1. כל יום מותר לאכול ממתק/אוכל לא בריא אחד.
  2. כשנמצאים במקום אחר, כמו למשל אירוח אצל חבר/ה, מסיבה וכדומה – מותר לאכול מכל מה שנמצא במקום.

 

בנוסף ולסיכום, אני ממליץ על שלושה כללים בנושא זה שלהבנתי יתנו את התוצאות הטובות ביותר לטווח הארוך:

  1. דוגמא אישית. ככל שההורים יאכלו אוכל בריא יותר, כך הסיכוי שהילדים יבחרו כך גם לעצמם גבוה יותר.
  2. מגוון אפשרויות. על שולחן האוכל המשפחתי חשוב שהוא מגוון אפשרויות, רובן (או כולן) – בריאות.
  3. סבלנות. עם ילדים צריך סבלנות ולרוב כפייה רק תזיק. כשמקפידים על שאר העקרונות שנרשמו כאן, יעברו חודשים או לפעמים שנים, עד שהילד יבחר לאכול נכון. אבל סיכוי גבוה שזה מה שהוא יעשה בסופו של דבר.

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז