האם כדאי לקחת אומגה 3 לבריאות לב?

פעם בכמה שנים מתפרסם מאמר, או מחקר, הטוען שתוספי אומגה 3 אינם תורמים או מגנים על בריאות הלב.

אבל על כל מחקר כזה שמתפרסם, מתפרסמים בערך עשרה שמראים שוב ושוב, שתוספי תזונה איכותיים מסוג אומגה 3 תורמים מאוד לבריאות הלב.

במחקר שבקישור זה למשל, מבית היוצר של מרכז הבריאות מהטובים בעולם: Mayo Clinic, עולים שוב נתונים המצביעים על יעילותו הרבה של שמן דגים לבריאות הלב. בפרסום זה נכללו 40 מחקרים הכוללים 135,000 נחקרים. תוצאותיו מראות שככל שנוטלים יותר שמן דגים מסוג אומגה 3, כך יורד הסיכון לסבול מהתקף לב, מאירוע לב, מהתקף לב הגורם לתמותה, ולתמותה באופן כללי. 

סיכום תקציר המחקר בעברית ניתן לקרוא מקישור זה.

יש לזכור שתוספי אומגה 3 אינם מתאימים לכל אדם. במקרים נדירים מאוד, ובעיקר תאורטים למיטב ידיעתי, עלול אדם להגיע למצד של דילול-יתר של הדם, ולכן לשטפי דם מסוכנים. מצב זה קיים, למיטב ידיעתי, רק לעיתים נדירות ורק אצל אנשים הנוטלים תרופות חזקות לדילול דם (אספירים במינון הרגיל אינו בעייתי).

מכל מקום, יש להתייעץ ברופא (אם הוא מבין בתוספי תזונה), או בנטורופת שמבין בתחום.

 

רבים שואלים אותי גם איזה סוג של אומגה 3 אני ממליץ לקחת? 

בנושא זה לצערי יש ויכוח גדול בין משווקי מרווה מרושתת לבין משווקי שמן דגים. ניסיתי לעשות סדר בטענות במאמר הקצר שבקישור זה.

בשנים האחרונות ישנה גם האפשרות להשתמש באומגה 3 מאצות. תוסף זה מספק בעיקר את ה DHA, ולא את ה EPA (ושניהם חשובים).

 

האם עדיף לבריאות הלב לאכול דגים או לקחת תוסף?

אני תמיד מעדיף אוכל על פני כדורים. ראו כאן רשימת דגים בריאים עשירים באומגה 3.

מקור תזונתי נוסף הם כמובן שרעים טחונים של פשתן או צ׳יאה. חשוב לזכור שבמקרים אלה ייצור חומצות השומן הפעילות תלוי ביכולת של הגוף להמיר את חומצות השומן מהזרעים, לחומצות השומן הפעילות יותר.

וגם כאן, אצות הן אופציה חלקית וטובה.

 

עדכון מדצמבר 2020:

מחקר גדול מאוד לא מצא תועלת לתוספי שמן דגים עבור אנשים בסיכון גבוה למחלות לב ועם הרבה גורמי סיכון.

 

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז