האם חומץ בריא ומומלץ לבריאות?

חומץ בעיקרו הינו מרכיב מזון טבעי אשר נמצא בשימוש תרבויות שונות במשך אלפי שנים.

על מנת לענות על השאלה האם חומץ זה מזון בריא, ראשית חשוב להבין מה זה חומץ ומה הוא מכיל. לאחר הסבר זה, אציין כאן את עיקר ההשפעות הבריאות החיוביות של חומץ, כמו גם מספר מצבים בריאותיים בהם חומץ עשוי דווקא להזיק לבריאות.

 

מה זה חומץ?

חומץ נוצר בגדול בשני ״שלבים״. ראשית, מזון המכיל פחמימות עובר התססה על ידי שמרים, כך שה״סוכרים״ שבו הופכים לאלכוהול.

בשלב השני, חיידקי חומצה אצטית, הופכים את האלכוהול לחומצה אצטית.

החומצה האצטית בעצם נותנת למזון/משקה שנוצר את הטעם החמוץ.

חומץ ניתן להכין משלל מזונות המכילים פחמימות כמו פירות (חומץ תפוחים!), דגנים, תפוחי אדמה, סלק ואפילו מיין ובירה.

החומץ הטבעי שלהבנתי המוצלח ביותר מבחינה בריאותית הוא חומץ תפוחים טבעי.

 

מהם היתרונות הבריאותיים של חומץ?

חומץ הינו מוצר פרוביוטי, ולפעמים מרכיב שהופך אוכל אחר לפרוביוטי. בשל כך, הוא עשוי לתרום לבריאות המיקרוביום – פלורת המעי הטבעית שלנו.

הוספת חומץ למזון, עוזרת למתן את קפיצות הסוכר שלאחר הארוחה. מספר מחקרים אף הראו תרומה לשיפור תנגודת האינסולין.

חומץ מכיל גם מספר מרכיבים בעלי השפעה נוגדת חמצון, כמו פוליפנולים שונים.

חומץ מכיל גם מינרל בשם בורון החשוב בין השאר לבריאות העצמות. אולם מאחר ובורון נמצא בכמויות יחסית גבוהות בעיקר בתפוח, אני מניח שמדובר בעיקר בחומץ תפוחים ולא בחומץ אחר.

במקור מדעי אחד קראתי שהוספת חומץ (או לימון) למזון שעובר חימום, מפחית את ייצור מולקולות AGE מזיקות (בעיקר חשוב למוח, לעורקים, לעיניים)

במסורת של הרפואה הטבעית מוכר חומץ תפוחים טבעי כטיפול לכאבי גרון וורידים בולטים ברגליים, אבל אני לא מכיר תמיכה מדעית בתועלות אלה.

למתעניינים בספירת קלוריות, בכף אחת של חומץ יש כ 15 קק״ל…

 

האם חומץ עוזר לירידה במשקל?

למרות החלום האטרקטיבי, התשובה המדעית היא שכנראה שלא ממש. מחקר אחד שקראתי הראה שהוספת חומץ לתפריט כן עזרה לירידה במשקל, אבל הסתבר שהסיבה היתה שהחומץ עשה לחלק ניכר מהמשתתפים בחילה… וזו כמובן לא דרך טובה לרדת במשקל.

 

מהם החסרונות הבריאותיים של חומץ?

חומץ הוא… חמוץ! אנשים רבים הסובלים מצרבות, ריפלוקס, גסטריטיס ודלקות בקיבה עלולים לסבול מהוספת חומץ לתפריט. יחד עם זה, ובאופן מאוד מפתיע, מספר אנשים מדווחים כי הוספת חומץ דווקא עוזרת להם להפחית צרבת. תופעה זו לא מובנת לי עד כה…

חומץ מכיל סוג של ״סוכרים״, בדומה למשל ליין/אלכוהול. כשעושים תפריט חריף ומדוייק לטיפול בקאנדידה יש להימנע מחומץ.

במקור מדעי אחד קראתי כי אנשים הסובלים משלפוחית שתן רגיזה עלולים להגיב לא טוב לחומץ.

במקור אחר קראתי שחומץ בשימוש יומיומי אינו מתאים למי שסובל מרמות אשלגן נמוכות.

ובכמה מקורות רשום שמי שנוטל חומץ באופן ״טיפולי״ וקבוע, עליו להרחיק את מועד נטילת החומץ מנטילת תרופות אחרות, מאחר והחומץ עלול לפגוע בספיגת חלק מהתרופות.

 

חשוב לדעת שלא מומלץ בשום מקרה לשתות חומץ ככה סתם, או רק עם קצת מים. זה עלול להזיק לשיניים ואולי אף לוושט או לקיבה.

חומץ אמור להיכנס לגוף שלנו ירק עם סלט או כל אוכל בריא נוסף.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

 

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז