אכילת ירקות שנחתכו מראש – מה השפעתם על הבריאות?

לכולנו ברור שעדיף לאכול פירות וירקות טריים שנקטפו לא מזמן, אבל אורח החיים המערבי גורם לנו מדי פעם להסתפק באכילת ירקות שנחתכו לפני כמה שעות, או אפילו ירקות חתוכים ממדפי החנויות או סלטים מוכנים שמחכים מקוררים על המדף.

השאלה היא מה המחיר הבריאותי של פשרות אלה?

מצד אחד, אנו יודעים שככל שעובר זמן מחיתוך הירק והפרי עד אכילתם, כמות הנוטרינטים הרצויים (ויטמינים, מינרלים וכדומה) – יורדת.

מצד שני, ברור שאכילת ירקות ופירות חתוכים, כל עוד נשמרו היטב בקירור וכדומה, עדיין תזין את גופינו הרבה יותר טוב ממזונות מתועשים או מזונות אחרים ונחותים יותר תזונתית.

מצד שלישי, מביא ד״ר מיכאל גרגר נקודת מבט נוספת הקשורה לאנדוטוקסינים. מדובר בחומרים בעלי השפעה מזיקה על הבריאות הנמצאים בעיקר במוצרים מהחי, אך מסתבר שלא רק בהם.

גם בירקות שמחכים מספר ימים במקרר מתחילים להתפתח חיידקים ולהימצא אנדוטוקסינים.

בסרטון הקצרצר הבא (עם אפשרות להגדרת תרגום לעברית), מציג ד״ר גרגר את הסוגייה. בתחילת הסרטון הוא מתייחס בעיקר לבעייה במזונות מהחי, ובחלק השני – לגבי הירקות והמחקרים שבדקו אותם.

בשורה התחתונה – ירקות שנחתכו מראש עדיין בריאים בהרבה ממרבית המזונות, אבל הם ״איבדו כמה נקודות זכות״ יחסית למקור השלם והטרי יותר.

 

 

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז