איך בוחרים שמן זית בריא?

רבים תוהים כיצד לבחור את שמן הזית הבריא ביותר.

ישנם כמה מדדים שצריך לשים אליהם לב כשבוחרים שמן זית בריא:

  1. סוג/איכות/טמפרטורת הכבישה: הכבישה של הזיתים צריכה להיות קרה על מנת להפחית למינימום את חמצון השמן. לא סתם קרה – אלא ״כתית מעולה״. למיטב ידיעתי, ״כתית מעולה״ זה אומר שלא מחממים את הזיתים ליותר מ 33 מעלות. יש לזכור שהאינטרס הכלכלי הישיר הוא לחמם את הזיתים על מנת להפיק מהם יותר שמן. כך שמי שמקפיד על ״כתית מעולה״ – אמור להיות מאוד מודע לשיקולי הבריאות. רבים מבתי הבד הקטנים והפסטורלים כן מחממים את הזיתים… באנגלית אנו מחפשים את המונח EXTRA-VIRGIN OIL.
  2. החומציות = אחוז חומצות השומן החופשיות בשמן. ככל ששמן איכותי יותר, יש בו פחות ״חומצות שומן חופשיות״. מדובר במדד כימי מקובל בעולם המעיד על איכות שמן הזית. אנו רוצים שמן עם אחוז חומציות נמוך מ- 0.8%. וכמה שהערך הזה נמוך יותר – כך טוב יותר. עוד הסבר על המושג הכימי הזה, כמו גם על ההבדל בין חומציות לחמיצות – ניתן לקרוא במאמר שבקישור זה.
  3. כיצד שומרים על השמן. שמן זית רגיש לתהליכי חימצון לא בריאים. תהליך זה קורה בעיקר בחשיפה לאור ו/או לחום. לכן שמן זית איכותי מבחינה בריאותית צריך להיות בבקבוק זכוכית כהה, ולהיות מאוחסן במקרור חשוך וקריר.

 

לסיום, ולמי שזה מעניין אותו, בפוסט הבא אני מנסה לענות לשאלה האם בריא לטגן בשמן זית?

 

בריאות לרוב,

אופיר

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז