סוגי בשר והשפעתם על הסיכון לדמנציה ואלצהיימר

מחקר גדול שפורסם בעיתון רפואי חשוב מאוד מעולם התזונה בדק את הקשר בין אכילת סוגי בשר שונים, לבין הסיכון לסבול מסוגים שונים של דמנציה ואלצהיימר.

המחקר נערך באנגליה וכלל מעקב אחר קרוב לחצי מיליון אנשים במשך זמן ממוצע של 8 שנים.

 

תוצאות המחקר העיקריות:

  • אכילת בשר מעובד קשורה בעליה מובהקת בסיכון לסבול הן מדמנציה והן מאלצהיימר. וליתר דיוק והמחשה: עלייה של 25 גרם ליום באכילת בשר מעובד הייתה קשורה בעלייה של 44% בסיכון לדמנציה ועלייה של 52% בסיכון לאלצהיימר.
  • אכילת בשר אדום לא מעובד היתה קשורה בירידה בסיכון לחלות בדמנציה או אלצהיימר. עלייה של 50 גרם ליום באכילת של בשר אדום לא מעובד הייתה קשורה בסיכון נמוך ב-19% לדמנציה וב-30% לאלצהיימר. חשוב לציין שבמבט מעט יותר מעמיק על תוצאות המחקר, נראה שתוצאות אלה נצפו רק לאחר כמה התאמות (adjusted models) של הנתונים. בנתונים הגולמיים לא נראה יתרון לאכילת בשר אדום.
  • לא מצאו קשרים מובהקים במחקר זה לגבי אכילת עוף.
  • בבחינת הסיכון לסבול מדמנציה על רקע וסקולרי (פגיעה בכלי הדם הגורמת לדמנציה), נראה כי אכילת בשר מעובד העלתה את הסיכון, וסוגי עוף ובשר אחרים לא השפיעו על הסיכון.
  • אצל הנחקרים בעלי הגן החושב בהקשר למוח APOE ε4, נמצא שוב סיכון מוגבר רב יותר בסדרי גודל של פי 3 עד פי 6.

 

כמה נקודות למחשבה:

תוצאות המחקר מראות שוב עד כמה מסוכן לאכול בשר מעובד כמו נקניק, קבב, קציצות קנויות והמבורגר, כמו גם בשר קנוי המשומר במלח, עישון וכדומה.

יש לקחת בחשבון שמי שקונה לעצמו בתדירות רבה בשר אדום, סביר כי מצבו הכלכלי טוב יותר. מצב כלכלי טוב יותר קשור מן הסתם בבריאות טובה יותר בין השאר בשל נגישות טובה יותר למערכת רפואית טובה, רפואה מונעת וגורמים נוספים.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז