מיינדפולנס ובריאות

בפוסט זה אנסה להסביר בקצרה ובבהירות מה זה מיינדפולנס, אתייחס להשפעתה על הבריאות, ואתן קישורים למקורות מומלצים המאפשרים תרגול יחסית קל בחיי היומיום.

מיינדפולנס – ״קשיבות״ או ״מודעות קשובה״ בעברית –  מוגדרת בקצרה כ- ״מודעות קשובה לרגע הנוכחי״.

ג׳ון קבט-זין, מי שנחשב כדמות המשמעותית ביותר וזה שהגדיר את המיינדפולנס במערב, מגדיר את תרגול המיינדפולנס כ- ״הפניית תשומת הלב באופן מכוון אל הרגע הזה ללא שיפוטיות״.. קישור לנאמר וסרטון הסבר, להלן- מיינדפולנס

נשמע קל? כל מי שתרגל את הנושא יודע שממש לא. אנחנו יצורים מוסתים, עם מוח שמעיף את המחשבות שלנו כל הזמן לעבר ולעתיד, ומגוון עצום של רגשות, רעיונות, מחשבות ופרשנויות עוברות לנו בראש בלי שאנו עוצרים לרגע להתבונן בהם. לשהות עם מה שקורה. להבין איך אנו מרגישים ומגיבים (אוטומטית לרוב) לכל מה שעובר בנו בחטף.

בהמשך מפורטות ומומלצות כמה דרכים לתרגול ולמידה של הנושא.

 

מדוע מיינדפולנס חשוב לבריאות שלנו?

ראשית, מבחינה מדעית נמצא כי תרגול מתמיד של מיינדפולנס מביא להפחתת רמת המתח והלחץ בחיים. מאחר ומחלות ובעיות בריאות רבות כל כך מושפעות מסטרס – התועלת רבה.

שנית, למיינדפולנס – כנראה כפי שקורה עם כל תרגול מדיטציה טוב – השפעה ביולוגית-תפקודית טובה על המוח.

וברובד היותר אישי ועמוק, תרגול מיינדפולנס מביא אדם ליותר מודעות, שליטה ובחירה…היבט זה מאפשר לרבים לנהל את חייהם בצורה מספקת יותר, לפתור קונפליקטים ביעילות מוגברת, וליהנות מרווחה רגשית וגופנית.

מבחינה מדעית-רפואית, נראה ששיטת המיינדפולנס הפכה ל״להיט״ שרבים רוצים ומצליחים לחקור. נכון לסתיו 2020, פורסמו כבר מעל ל- 1300 מחקרים רפואיים ברמה טובה: מחקרים קלינים-אקראיים-מבוקרים. יתרה מזאת, כ – 80 מטא אנליזות נעשו בנושא. המחקר מצא את תרגול המודעות ככלי יעיל להתמודדות עם מגוון לא מבוטל של מצבים – סטרס, סרטן, בריאות הלב, שינה, משקל, הפרעות קשב וריכוז, מוח ובריאות קוגניטיבית, דיכאון, חרדה ועוד רבים.

 

כיצד להבין מיינדפולנס טוב יותר וכיצד לתרגל יחסית בקלות

להלן כמה קישורים והמלצות לסרטונים, אפליקציות ואתרים שיכולים לעזור לכל אחד לשפר את יכולת הקשיבות והכי חשוב – לתרגל בקלות ויעלות.

אשמח לקבל עוד המלצות ולשתף כאן.

 

סרטון קצר המאפשר להסביר גם לילדים ונוער מה זה מיינדפולנס ומדוע זה יכול לעזור:

 

סרטון אנימציה קצר ומדליק, המשתמש בסיפור שני הזאבים להמחשת התועלת של מיינדפולנס:

 

הרצאת TED קצרה ומשמעתית העוסקת בתועלת של עשיית כלום כמה דקות ביום…

 

 

אתרים המציעים תרגול עצמי של מיינדפולנס:

אתר מיינדפוול – באנגלית

ליאור בירן – פסיכולוג קליני. מגוון רחב של תרגולים

לאסף פדרמן, שעוסק רבות בתחום וכתב גם ספר על מיינדפולנס, תרגולים רבים ברשת וביוטיוב. כאן למשל – תרגול סריקת גוף. וכאן – הרצאה קצרה על מיינדפולנס ובודהיזם.

מכון מודע למיינדפולנס מציע תרגולים כמו גם הרצאות מפתח חשובות על הנושא.

קבלתי המלצות על שתי אפליקציות המציעות תרגול עצמי של מיינדפולנס, מדיטציה ותרגילי הרפייה שונים:

    • Headspace
    • CALM
לתרגול מדיטציה, דמיון מודרך והפריה ניתן להרשם לאתר ולגשת בחופשיות ובקלות לתכנים מוקלטים –הירשם לאתר
בריאות ואושר!
אופיר פוגל, נטורופת
shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז