מגנזיום: למה, כמה ולמי זה חשוב יותר

מגנזיום הינו מינרל חשוב הזוכה ליחס שונה מרופאים ומטפלים שונים. מצד אחד, מרבית הרופאים הקונבנציונאלים מתעלמים מהשפעותיו הרפואיות, למרות שבבתי חולים נעזרים במגנזיום במצבי חירום של אסטמה, בעיות לב שונות ועוד. מצד שני, מטפלים ורופאים מאוד אלטרנטיבים, כמו למשל ד"ר אריה אבני, מציגים את המגנזיום כתרופת פלא המבריאה אנשים משלל רב של מחלות, ועל כן כמעט על כל אדם לקחת תוסף מגנזיום לפני כל דבר אחר. האמת, כמעט כתמיד, נמצאת כנראה באמצע.

למגנזיום ישנם מעל 300 תפקידים שונים בגוף. מביניהם חשוב לציין כמה משמעותיים במיוחד:

  1. קריטי עבור יכולת הגוף להכניס סוכר לתאים, ולאפשר פעילות יעילה של האינסולין.
  2. חיוני בהרפיית שרירים, כולל שרירים "פנימיים" כמו אלה המשפיעים על מידת כיווץ העורקים. האיזון של רמת המגנזיום יחסית לסידן מאוד רלוונטית בהקשר זה. כהפשטה, נהוג לכנות את המגנזיום כמינרל שמרפה, ואילו את הסידן כמינרל שמכווץ.
  3. בעל תפקיד בתהליך ייצור אנרגיה ברמת התא.
  4. משפעלת ויטמין D.
  5. בעל תפקיד במנגנונים הקשורים בסדירות קצב הלב.

סיבות לחוסר במגנזיום

מרבית האנשים בעולם המערבי סובלים ממחוסר במגנזיום. הסיבות לכך הן רבות.

ראשית, רבים אוכלים מעט מדי מזונות עשירים במגנזיום כמו קטניות, דגנים מלאים, ירקות עליים ועוד. בארה"ב למשל, לפני כמאה שנה צרכו בממוצע 400 מ"ג ביום, וכיום רק 250 מ"ג, בעוד שהצריכה המומלצת נעה בין 400- ל- 500 מ"ג ליום.

שנית, האדמה החקלאית כיום אינה עשירה במינרלים כפי שהיתה בעבר. גם כשרשום על מוצר שיש בו כמות מסויימת של מגנזיום, לא בטוח שבאמת זה נכון מאחר וברשימות הללו מתבססים על בדיקות שנעשו לפני עשרות שנים.

שלישית, ישנן מספר תרופות שגורמות לגוף לאבד מינרלים כמו מגנזיום. הבולטות שבהן הן קבוצת התרופות המשתנות (דיזותיאזיד, פוסיד ועוד).

רביעית, צריכה מוגברת של סידן במזון, ובעיקר בצורה של תוספי תזונה, מפרה את האיזון הדרוש בין מגנזיום לסידן.

מצבים בהם נמצאה שכיחות מוגברת לסבול מחוסר מגנזיום הינם: כיווצי שרירים, בחילות, הקאות, הפרעות קצב, יתר לחץ דם, טרשת עורקים, מתח (סטרס), אלכוהוליזם, סוכרת, ספורטאים באימון יתר, תת פעילות בלוטת התריס, בעיות שונות במערכת העיכול ו/או בכליות.

סיבה אחרונה ששווה לזכור היא שלא ניתן באופן פשוט לבדוק את כמות המגנזיום בגוף. בדיקות דם מראות רק כמה מגנזיום נמצא בדם, והדבר אינו מצביע על הכמות בכלל הגוף. הדבר דומה לסידן – רמתו יכולה להיות תקינה בדם, בעוד האדם סובל מדלדול סידן חמור בעצמות.

משמעויות אפשריות לחוסר במגנזיום

מחסור במגנזיום עלול לגרום לעלייה בשכיחות הבעיות הבאות: אוסטיאופורוזיס, מיגרנות, מחלות לב שונות, סוכרת, תסמונת העייפות הכרונית, לידות מוקדמות, מומים מולדים, אפילפסיה, דכאון והפרעות קשב וריכוז.

ד"ר רלי אבל, שהיא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, סגן יו"ר ועדת מחקר, שירותי בריאות כללית, מחוז מרכז, הציגה בכנס בנושא רשימה של סימפטומים אופייניים למי שסובל מחוסר מגנזיום ומתח (סטרס):

  • מתח שרירי- ספאזם
  • עוויתות מלוות בדופק לב וקוצר נשימה.
  • רגיזות, עייפות, קושי בהרדמות ורגישות יתר לרעשים חזקים.
  • מיגרנה או כאבי ראש ממתח, כאב חזה בלתי מוסבר, תחושות בעור (כמו יתושים זוחלים), כאבי בטן ועצירות.

מקורות מגנזיום במזון

  • המצטיינים ברמות המגנזיום הינם: קמח כוסמת, חיטה מלאה, תרד, גריסים (raw), זרעי חמניות, פולי סויה, שעועית, סובין שיבולת שועל.
  • קטניות – המון סוגים ברשימת מאה המזונות המובילים. עוד סיבה נהדרת לאכול קטניות כל יום.
  • זרעים ואגוזים: ברזיל, שקדים, מלך, לוז ועוד.
  • דגנים מלאים: אורז מלא, בורגול ועוד.
  • ירקות: עגבניות, ארטישוק, עלים ירוקים, קליפות תפו"א
  • שוקולד איכותי…
  • מים איכותיים (מים "קשים").

מגנזיום כתוסף מזון

ישנם רופאים ו/או מטפלים הממליצים על תוסף מגנזיום להרבה מאוד אנשים, כמעט כטיפול ראשון לפני כל דבר אחר. על פי המחקר והספרות המקצועית, שימוש בתוספים אלה נמצא יעיל בחלק מהמקרים, בטיפול בבעיות הבאות: אוסטיאופורוזיס, מיגרנות, מחלות לב שונות, סוכרת, תסמונת העייפות הכרונית, יתר לחץ דם (בעיקר לנוטלי משתנים), יתר לחץ דם הריוני, הפרעות קצב, תסמונת קדם ויסתית, ספאז'ם/רעד, תפקוד אנדותל, כולסטרול "טוב" (HDL), אסטמה (בזריקות), אוטיזם (נתונים סותרים).
לתפיסת עולמי, נטילת תוספי תזונה אינה דבר פשוט, וכמעט תמיד תבוא לאחר שהניסיונות לשיפור המצב בעזרת שיפור אורח החיים כשלו. לשימוש בתוספים יכולות להיות תופעות לוואי, ויתכנו אינטראקציות עם תרופות ותוספים נוספים. מי שמעוניין לשקול את הדבר מומלץ תחילה לפנות אליי להתייעצות.

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז