יום הכיפורים – המלצות לצום

מבחינה בריאותית לצום מדי פעם לזמן קצר זה טוב. סוג של "ניקוי"…

עוד על יתרונות הצום ניתן לקרוא כאן ומכאן על צום כטכניקה טיפולית.

אני אישית צם בשנים האחרונות, אך שותה מים כי אני חושב שזה חשוב לגוף בזמן הצום. ובעיקר מקפיד לעשות חשבון נפש אמיתי.

לקראת הצום מומלץ לאכול מזונות שיתפרקו לאט במערכת העיכול, וייתנו לנו אנרגיה טובה ויציבה למשך שעות. מי שמכיר/זוכר – מדובר על מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך.
השילוב הקלאסי הוא של דגנים מלאים (כוסמת, אורז, קינואה, בורגול, גריסים, פסטה מחיטה מלאה…) + קטניות (לא יותר מדי על מנת שלא יעשה אי נוחות) + ירקות (עדיף מעט חיים, והרוב מבושלים או מאודים).
לא כדאי לפני הצום לאכול פירות, בעיקר לא לאחר ארוחה מלאה. הסיבה היא שוב מערכת העיכול.
מי שצם לחלוטין – לא לשכוח לשתות הרבה לפני.

היציאה מהצום לא פחות חשובה. כדאי באופן עקרוני ללכת מ"הקל אל הכבד".
הכי נוח לשבור את הצום במים, לאחר מכן מיץ גזר/סלק/תפוח – זה גם עובר בקלות במערכת, וגם נותן אנרגיה זמינה ומרעננת. אם יש נוזלים טעימים של מרק ירקות – גם טוב.
לאחר מכן לעבור בהדרגה לירקות מבושלים, ובהמשך לאכול "ממש".
בתהליך החזרת המזונות כדאי לנסות לעשות הפסקה מאכילה אחת לזו שאחריה, ולתת למערכת העיכול זמן לחזור בנחת לפעילות טובה. צריך "להקשיב" לגוף…

דרך אחרת לצאת מהצום היא להתחיל באכילה דווקא של שומן בריא – אגוזים, אבוקדו, שמן קוקוס. בדרך זו, כשהגוף ״מרוקן״ מפחמימות זמינות, המוח יפיק יותר אנרגיה מחומצות שומן – דבר שעשוי להיטיב עם תפקודי המוח.

צום קל וחשבון נפש מוצלח ומועיל!

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז