חילבה – לא רק לאיזון סוכר

נראה שמצטברת עדות מדעית לגבי היכולת של חילבה לעזור לא רק לחולי סכרת, אלא גם לאזן טוב יותר את ערכי הכולסטרול השונים, כמו גם בהורדת שומני הדם – הטריגליצרידים. מספר מחקרים אף מייחסים לחילבה השפעה חיובית על החשק והתפקוד המיני, איזון הורמונלי, הפחתת כאבי מחזור, הנקה ועוד. אני לא חושב שחילבה יכולה לפתור בעיות בריאותיות רבות מאוד כפי שנטען במאמרים שונים כמו זה שבקישור, אבל המחקרים המוצגים כאן בהמשך בהחלט מעודדים.

 

השפעת חילבה על טסטוסטרון, חשק מיני, גיל המעבר, הנקה וכאבי מחזור

בסרטון הקצר הבא מציג רופא אמריקאי עדויות מחקריות בדבר ההשפעה של חילבה בתזונה או כתוסף על מספר מצבים בעלי רקע הורמונלי. מהמידע הזה נראה כי חילבה מביא לעלייה ברמת הורמון הטסטוסטרון. מצב זה מביא בכמה מחקרים לשיפור תפקוד מיני אצל גברים. אצל נשים, חילבה תועדה כתוספת העוזרת להפחית כמה מהסימפטומים העיקריים של גיל המעבר. באופן חריג, ישנו אפילו מחקר אחד המצביע על הכפלה בתדירות יחסי המין אצל נשים שנעזרו בחילבה. לגבי נשים בגיל הפריון, מספר מחקרים מצביעים על תרומת החילבה להפחתת הכאבים בזמן הווסת. בנוסף לכל אלה, ושלא במפתיע, ישנו אישוש מדעי לדעה הרווחת שחילבה מעודד ייצור חלב אם.

סרטון קצר. עם אפשרות להגדיר ״כתוביות״ ולאחר מכן לבחור את השפה ״עברית״.

 

השפעת חילבה על מסת שריר ואחוזי שומן

סקירת מחקרים ישנה יותר מציגה מחקרים באשר להשפעת חילבה על העלאת מסת שריר, והפחתת אחוזי השומן. יחד עם אלה, גם ישנם סימנים לכך שחילבה מכילה כמה מרכיבים שעוזרים לגוף להתמודד עם תאים סרטניים.

 

השפעת חילבה על סוכר, כולסטרול ושומני דם – מחקרים

ניתן להתרשם משני מחקרים שהתפרסמו בנושא – אחד בקישור זה סיכם 14 מחקרים לגבי השימוש באבקת חילבה, והשני שבקישור זה שם סיכמו 15 מחקרים בהם נעשה שימוש באבקה או בעלים או בזרעים עצמם.

את תמצית המסקנות בעברית ניתן לקרוא כאן, כפי שסוכם על ידי הצוות של אתר  נטורופדיה המומלץ לאנשי מקצוע.

בסקירה הראשונה נכללו עשרה ממחקרים בהם הוערכה ההשפעה של חילבה בקרב חולי סוכרת סוג 2 וביתר המחקרים נכללו משתתפים עם עודף משקל או עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות או יתר שומנים בדם או משתתפים בריאים. במחקרים אלה נעשה שימוש בחילבה בצורת אבקה או במיצוי מיימי. בניתוח כולל של הנתונים נמצא כי בהשוואה לפלסבו, נטילת תוספי חילבה הייתה מלווה בירידה מובהקת ברמת הגלוקוז בצום (הפרש ממוצע של 12.94 מ”ג/דצ”ל), ברמת ההמוגלובין המסוכרר (הפרש ממוצע של 0.58%), ברמת הכולסטרול הכללי (הפרש ממוצע של 9.13 מ”ג/דצ”ל), וברמת ה-LDL (הפרש ממוצע של 11.11 מ”ג/דצ”ל).החוקרים מסכמים כי לתוספי חילבה הייתה השפעה מיטיבה על מדדי הסוכר והשומנים בדם, אולם יש לפרש את הממצאים בזהירות בשל שונות גדולה בין המשתתפים בהתייחס לאיזון הגליקמי ונדרשים מחקרים נוספים לאישוש המסקנות.

Kajal Khodamoradi, et al. The Effects of Fenugreek on Cardiometabolic Risk Factors in Adults: A Systematic Review and Meta-analysis. Complementary Therapies in Medicine, Volume 52, 2020.

בסקירה השנייה הוערכה ההשפעה של חילבה על פרופיל השומנים בדם. במחקרים שנסקרו נכללו משתתפים בריאים, משתתפים עם סוכרת סוג 2 ומשתתפים עם יתר שומנים בדם. במחקרים אלה נעשה שימוש בחילבה בצורות שונות (אבקה, עלים או זרעים) – באופן אקוטי או לתקופת התערבות של עד 3 שנים. בניתוח כולל של הנתונים נמצא כי נטילת תוספי חילבה הייתה מלווה בירידה מובהקת ברמת הכולסטרול הכללי, הכולסטרול ה״רע״ והטריגליצרידים, וכן בעלייה מובהקת ברמת הכולסטרול ה״טוב״, בהשוואה לקבוצת הביקורת. מגמה זו הייתה משמעותית יותר בקרב חולי סוכרת סוג 2. החוקרים מסכמים כי לחילבה השפעה מיטיבה על פרופיל השומנים בדם, ונדרשים מחקרים נוספים להערכת היעילות הקלינית.

Heshmat-Ghahdarijani K, Mashayekhiasl N, Amerizadeh A, Teimouri Jervekani Z, Sadeghi M. Effect of fenugreek consumption on serum lipid profile: A systematic review and meta-analysis . Phytother Res. 2020;10.

מתכוני בריאות עם חילבה

בקישור הראשון חילבה בחריימה-טופו. מהקישור הבא מתכון ללחם דוסא הודי. ואם אתם בענייני מרק – בקישור הזה זרעי חילבה מעשירים את המרק בטעמם ובבריאותם.

מי שמחפש תחליך ללחם אולי יוכל להיעזר במתכון לפנקייק מותסס. ומי שרוצה חילבה ממש בארוחה העיקרית אולי יעדיף מתכון לאלו-גובי הודי מסורתי.

 

יש לכם עוד מידע חשוב על חילבה? עוד מתכון מוצלח? אשמח מאוד ללמוד עוד ולהפיץ את הבשורה

 

בריאות ואושר,
אופיר פוגל, נטורופת
shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז