סוגי הסיבים והפחמימות שמפחיתים סיכון לסרטן בעד כ- 60%

שני מחקרים שונים בדקו את ההשפעה על הסיכון לחלות בסרטן השד, בהתאם לכמות וסוג הסיבים התזונתיים במחקר הראשון, ואיכות הפחמימות שהנשים אכלו במחקר השני. משמח לקרוא ולהבין שוב שהאיכות חשובה פעמים רבות יותר מהכמות.

במחקר הראשון שפרטיו בקישור זה, נמצא שאכילה מוגברת של סיבים תזונתיים, הפחיתה את הסיכון לסבול מסרטן השד בעד כ – 18%.

מעניין לשים לב שהתוצאות היו טובות ומשמעותיות בעיקר עבור הנשים שאכלו יותר סיבים מסיסים במים, בשונה מהסיבים הרגילים. בקישור הבא ניתן למצוא רשימה של מזונות בריאים עשירים בסיבים מסיסים במים.

סיכום מפורט יותר של עיקרי המחקר ניתן לקרוא כאן למטה בהמשך.

במחקר השני שפרטיו בקישור זה, בדקו את ההשפעה של אכילת״פחמימות איכותיות״ לבין ״פחמימות לא טובות״.

״פחמימות איכותיות״ הוגדרו המזונות שעמדו טוב יותר בארבעת הקריטריונים הבאים:

  1. כמות רבה יותר של סיבים תזונתיים
  2. אינדקס גליקמי נמוך יותר
  3. דגנים מלאים (ולא מעובדים)
  4. מזונותמוצקים ולא פחמימות נוזליות (המתקה נוזלית, משקאות קלים וכדומה)

הנשים שאכלו את הפחמימות הבריאות יותר נהנו בירידה של כ – 60 % בסיכון לחלות בסרטן השד!

 

פרטים רבים יותר לגבי תוצאותהמחקר ניתן לקרוא כאן, כפי שסוכמו בצורה מדעית ומפורטת יותר על ידי צוות האתר ״נטורופדיה״

 

תזונה עשירה בסיבים קשורה בסיכון מופחת לסרְטן השד
בסקירה שיטתית ומטה-אנליזה נבחן הקשר בין צריכת הסיבים בתזונה לבין הסיכון לחלות בסרטן השד. בסקירה נכללו 17 מחקרי עוקבה, שני מחקרי מקרה-בקרה ומחקר קליני אחד.

להלן סיכום הממצאים העיקריים:

  1. בהשוואה למשתתפות עם הצריכה הנמוכה ביותר של סך הסיבים, בקרב משתתפות עם הצריכה הגבוהה ביותר – הסיכון לסרטן השד היה נמוך ב-8%.
  2. צריכה רבה של סיבים מסיסים הייתה קשורה בסיכון נמוך ב-10% וצריכה גבוהה של סיבים לא מסיסים הייתה קשורה בסיכון נמוך ב-7%.
  3. צריכה רבה יותר של סיבים הייתה קשורה בסיכון מופחת לסרטן שד גם לפני גיל המעבר וגם אחרי גיל המעבר (סיכון נמוך ב-18% וב-9%, בהתאמה).
  4. נמצא קשר, שאינו מובהק סטטיסטית, בין צריכה גבוהה יותר של סיבים לבין סיכון מופחת לסוגים שונים של סרטן שד – חיובי או שלילי לקולטני הורמנים כגון אסטרוגן ופרוגסטרון.

 

החשיבות של איכות הפחמימות בתזונה להפחתת הסיכון לסרְטן השד
במחקר נכללו 10,812 נשים בגיל הביניים, אשר מילאו שאלוני תזונה בתחילת המחקר.

במהלך תקופת מעקב חציונית של כ-12 שנה, אובחנו 101 מקרים של סרטן שד. נמצא כי נשים עם הצריכה הגבוהה ביותר של פחמימות איכותיות, בהשוואה לנמוכה ביותר, היו בסיכון נמוך ב-61% להתפתחות סרטן השד. באופן ספציפי, יחס גבוה יותר של דגנים מלאים לסך הדגנים היה קשור בסיכון נמוך ב-44%. המגמה שנמצאה הייתה בולטת בעיקר בקרב נשים לפני גיל המעבר.

החוקרים מסכמים כי ממצאים אלה מדגישים את החשיבות של איכות הפחמימות, ולא רק של כמות הפחמימות, בהתייחס לסיכון להתפתחות סרטן שד.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

כתיבת תגובה

תגובות אחרונות