"האם באמת חסר לי ויטמין D?"

בשנים האחרונות נראה שכמעט כל מי שעושה בדיקות דם, מתבשר על כך שרמות ויטמין D שלו נמוכות, ומקבל המלצה מהרופא לקחת תוסף תזונה על מנת להשלים את החוסר. המשמעות של חוסר בויטמין הכרחי זה ידועה היטב מתחום השמירה על חוזקן של העצמות, אולם בעשור האחרון המדע לומד גם את נחיצותו למניעת סרטן, שמירה על הלב, חיזוק מערכת החיסון ועוד.

אולם איך יתכן שבמדינה שטופת שמש כמו ישראל למרבית האנשים חסר הויטמין שמיוצר בצורה הטובה ביותר מחשיפה מתונה וקצרה לשמש בלבד? שאלה זו מעסיקה אותי מזה כמה שנים, ועד כה הצלחתי להעלות על הדעת שני הסברים:

  1. למרות השמש הרבה, מרבית הישראלים אינן באמת חשופים לשמש. קמים בבוקר, נכנסים לרכב, עובדים במשרד וחוזרים הביתה רק בערב. וכשיוצאים לים או לטיול? מורחים את העור כהוגן בקרם הגנה המונע נזק לעור, אך גם מונע את ייצור הויטמין.
  2. חוסר אמינות של בדיקות הדם. אחת מהסטודנטיות שלי בעבר ניהלה מזה כמה עשורים מעבדת בדיקות הנותנת שירותים לקופות החולים. היא סיפרה שלי שעד לפני כעשור, כל מבחנה שהגיע לשם בדיקת ויטמין D היתה עטופה כולה בנייר כסף, כפי שמחייבים הנהלים הקפדניים של בדיקות המעבדה של הויטמין הרגיש הזה. לדבריה, בשנים האחרונות כבר לא מקפידים על הנוהל, ולדעתה זו הסיבה לחוסר אמינותן של הבדיקות. שיתפתי את ד"ר דני קרת בנתונים אלה, והוא מצא הזדמנות לשאול את אחת הפרופסרים המובילים בארץ בתחום על הסוגיה. לדבריה, מנהלת המעבדה צודקת, "אבל כך עשו בבדיקות הישנות, וכיום נעזרים בבדיקות חדשות ומהירות יותר".

אז האם כיום יש לנו בדיקות חדשות ומדויקות מספיק? כנראה שלא. מאמר שפורסם עבור רופאים על ידי ד"ר עמית עקירוב, מביא נתונים חדשים. הינה כמה ציטוטים נבחרים:
" שתי בדיקות מעבדה חדשות למדידת ריכוז וויטמין D בדם אינן מדויקות ב-40% מהמקרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ENDO 2012, המפגש השנתי של האיגוד האנדוקריני…
לדברי החוקרים, הבדיקות החדשות נוטות להערכת-יתר של מספר הנבדקים עם חסר וויטמין D, בעיה העלולה לעורר חרדה וטיפול-יתר…
מומחים בתחום מסבירים כי זוהי אינה הפעם הראשונה בה עלו ספקות באשר לדיוק הבדיקות להערכת רמות וויטמין D. בשנת 2009 נשלחו מכתבי אזהרה לעשרות אלפי רופאים ממעבדה רפואית בארצות הברית, שהזהירה מבעיות בבדיקות שהובילו לתוצאות לא-מדויקות…"
Annual meeting of The Endocrine Society, Houston, June 23-26, 2012
אז מה עושים? לאנשים בריאים ללא סיכון גבוה וחריג לסרטן העור, אני ממליץ על חשיפה של כעשר דקות ביום לשמש. כל יום. הידיים והרגליים צריכות להיות חשופות ברובן. בתקופת הקיץ מומלץ לעשות זאת לפני אחת עשרה או אחרי חמש. בחורף אפשר גם באמצע היום.
למי שמתגלה חוסר גדול, ההמלצה שלי היא לבקש לחזור על הבדיקות לאחר תקופה. אם אין ברירה, להיעזר אך ורק בתוספי ויטמין D נוזליים (כמו שנותנים לתינוקות). זכרו כי ויטמין D עלול להצטבר בעודף בגוף ולגרום לבעיות.

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז