ביצים – בריא או לא בריא?

ישנו דיון ציבורי – כביכול רפואי ומדעי – לגבי התועלת או הנזק שבאכילת ביצים לבריאות האדם. במאמר קצר זה אנסה לעשות מעט סדר לפי מיטב הידע והניסיון שיש ברשותי כיום.

אז ככה, נתחיל עם זה שביצים אינן דבר “רע מוחלט”, ובהחלט ישנן דעות שונות.

 

כמה חסרונות אפשריים באכילת ביצים:

–  דלקתיות: עלול להיווצר עודף בחומצות שומן מסוג אומגה 6 (חומצה ארכידונית). וזה אומר כל מה שקשור ליחס אומגה 3 לעומת אומגה 6 – דלקתיות יתר, אלרגיות, דילול דם, מערכת חיסון, בריאותם של קרומי תאים ועוד הרבה השלכות רפואיות חשובות יש לאיזון או חוסר איזון זה. 

–  ביצים הינם מזון בעל פוטנציאל גבוה לגרום אלרגיות (ואי סבילות למזון).

–  ביצים מועדות לזיהומים רבים. לא רק סלמונלה. חשוב לבשל אותן היטב, אבל גם להיזהר מאוד ולחטא תבניות ביצים, משטחי חיתוך וכל כלי מטבח שבא במגע עם הביצים הרכות. קראו כאן עד כמה הבעיה חמורה ונפוצה בישראל.  

– יצירת סביבה חומצית עודפת בגוף, המזיקה בין השאר לעצמות. 

– אכילת ביצים קשורה לעליה בשכיחות מחלות כמו דלקות פרקים ומעי, ״אסטמה של העור״ (אקזמה, אטופיק דרמטיטיס), כולסטרול גבוה, סרטן ערמונית ועוד. 

בנוסף, ישנם מחקרים עם תוצאות מטרידות לגבי הקשר בין אכילת ביצים לתמותה מוגברת באופן כללי, ובאופן ספציפי ממחלות לב ומסרטן. מחקרים אלה רחוקים מלהיות חד משמעיים, אבל הם בהחלט דורשים התייחסות ומחשבה מעמיקה…

עדכון 2021: מאמר סקירה מקיף שפורסם בעיתון רפואי מוביל בעולם מתאר הקשרים נוספים בין אכילת ביצים למחלות לב ותמותה, וגם מציג ביקורת כלפי המחקרים המראים לכאורה שביצים אינן מסוכנות.

 

יתרונות יחסיים:

– טעים, נגיש, טבעי

– מכילים הרבה חומצות אמינו ומינרלים חשובים.

– יחסית דלי קלוריות (אם לא מכינים אותן עם שמן מיותר).

– בעלי אינדקס גליקמי נמוך, ואף מורידות אינדקס גליקמי של ארוחה עשירה בפחמימות. 

– ביצים טבעיות באמת (תרנגולות חופשיות שלא אוכלות תערובת) מכילות יחס טוב (!!!) של אומגה 3 לאומגה 6.

– לצערנו, כפי שניתן לקרוא במאמר הבא, מעל לתשעים אחוז מהמחקרים המצביעים לכאורה על יתרונות של אכילת ביצים, ממומנים על ידי תעשיית ואיגודי מגדלי הביצים השונים.

 

ביצי חופש / ביצים אורגניות אפשר למצוא בקלות יחסית, אך יש הבדל גדול בין שני מושגים אלה, ובכלל בין אלה לבין ביצים רגילות. ניתן לקרוא בקישור הבא על ההבדלים בין סוגי הביצים השונות, ומהיכן ניתן למצוא ביצים טובות יותר. 

 

השורה התחתונה, למיטב הידע והניסיון שיש ברשותי כיום:

כשמדובר בביצים של תרנגולות הגדלות בחופש תנועה ואוכלות עשב ולא תערובת – כדאי לאכול 2-4 ביצים בשבוע.

כשמדובר ב״ביצי חופש אורגניות״ – כדאי לאכול 0-2 ביצים לשבוע.

ביצים אחרות – כמה שפחות יותר טוב.

אנא זכרו שביצים כמעט תמיד יהיו מזינות ובריאות יותר מקורנפלקס עם חלב, פריכית עם דבש וכמובן אוכל מעובד יותר.

עלינו לזכור שכשאנו בוחרים לאכול מזונות מעולם החי, כמו חלב וביצים, יש לכך לא רק השלכות בריאותיות, אלא גם השלכות אקולוגיות (חמורות) ומשמעות מוסרית – כל אחד ותפיסת עולמו…

 

בריאות לרוב,

אופיר פוגל, נטורופת

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז