באילו פירות יש יותר סוכר? איזה פירות עשירים בפחמימות?

כמות הסוכר והפחמימות במזון בכלל, ובפירות בפרט חשובה לרבים. כאן בהמשך מוצגים הערכים העיקריים לגבי פירות חשובים. נתונים אלה עשויים להשפיע על בחירת הפירות והשפעתם על איזון הסוכר, המשקל, שומני הדם ועוד מדדים רבים. החשיבות יכולה להיות משמעותית לגבי מצבים בריאותיים כמו סוכרת, השמנה, בריאות קוגניטיבית, תסמונת מטאבולית ועוד.

 

הנתונים המובאים כאן הם לפי 100 גרם של פרי מוכן לאכילה. חשוב לזכור כי כמות הפחמימות או הסוכרים אינו המדד היחיד שחשוב. למשל, כמות הסיבים התזונתיים (שגם נחשבים כפחמימות), כמות הנוזלים, האינדקס והעומס הגליקמי חשובים לא פחות.

רשימה זו אינה כוללת מיצי פירות, פירות בקופסאות שימורים, ופירות יבשים שבהם יש לרוב הכי הרבה סוכר ופחמימות.

 

פירות שיש בהם הכי הרבה פחמימות

בראש הרשימה ישנם כמה פירות פחות מוכרים כמו פרי מ״עץ הלחם״, דוריאן, פרי הג׳ק, וסוג מיוחד של בננה בשם פלאטנו. גם עשירים בפחמימות והיו נכנסים לרשימת 20 הפירות עם הכי הרבה פחמימות הם: ספולינה, תפוח בר, סמבוק שחור, גרביולה ומין מיוחד של שיזף סיני.

  • אנונה קשקשית. ב״אנונה הכלאיים״ (Cherimoya) יש קצת פחות פחמימות
  • פאסיפלורה סגולה
  • בננה
  • תאנים
  • רימונים
  • אפרסמון (יפני)
  • ענבים
  • מנגו
  • ליצ׳י
  • דובדבנים מזן מתוק

פירות שיש בהם הכי פחות פחמימות

פירות פחות מוכרים המכילים מעט מאוד פחמימות הם בין השאר ״תפוח-ורוד״ וזן של מלון בשם casaba.

  • קרמבולה
  • פיטנגו
  • אשכולית
  • אבטיח. אפשר לקרוא בקישור הבא עוד מידע מעודד לגבי אבטיח וכמות הסוכר והפחמימות שבו.
  • תות
  • אסרולה – פרי דמוי דובדבן.
  • אבוקדו
  • מלון
  • אגס
  • פומלה
  • פפאיה
  • תות עץ
  • דומדמניות
  • ליים
  • נקטרינה
  • פג׳ויה

בהקשר לפירות עם הרבה פחמימות, יש לזכור שבדרך כלל פירות קטנים כמו פירות יער, אנו אוכלים בכמות קטנה.

 

פירות שיש בהם הכי הרבה סוכר

גם כאן לא הכנסתי לרשימה מיצים, משומרים וכדומה. רק פירות שלמים, גודל מנה של 100 גרם.

גם עשירים בסוכר והיו נכנסים לרשימת 20 הפירות עם הכי הרבה פחמימות הם: סוג מיוחד של בננה בשם פלאטנו, זן של אנונה בשם Soursop, פרי מ״עץ הלחם״.

  • תמרים, צימוקים, תמר-הינדי…
  • ענבים
  • ליצ׳י
  • מנגו
  • רימון
  • זן מתוק של דובדבן
  • אפרסמון מזן יפני
  • בננה
  • פאסיפלורה
  • קלמנטינה

 

פירות שיש בהם הכי פחות סוכר

פירות פחות מוכרים עם מעט סוכר: מלון בשם casaba

  • אבוקדו
  • ליים
  • קרמבולה
  • חמוציות
  • פטל
  • תות עץ
  • תות
  • פפאיה
  • אבטיח
  • אשכולית
  • אגס
  • דומדמניות
  • מלון
  • נקטרינה
  • אננס
  • אפרסק
  • דובדבנים
  • תפוז

 

זכרו, בעניין הבריאות – זה לא הכל סוכר!

פעמים רבות הנתונים החשובים יותר לגבי הפירות הוא האינדקס הגליקמי והעומס הגליקמי שלהם. וגם לשילוב נכון של הפירות במהלך היום חשיבות רבה. ועל כך אולי אכתוב בהזדמנות קרובה כאן באתר.

כאן ניתן למצוא עוד הרבה מאוד מידע משמעותי על סוכרת ואיזון סוכר באופן טבעי ובריא. הקישור מוביל לאוסף מאמרים בנושא, אליהם אני מוסיף עוד ועוד מידע במהלך השנים.

 

מתיקות בריאה לכל,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

  1. מעניין שאבטיח נחשב לפרי לא מתוק. אני מרגיש כשאני אוכל אותו שהוא בין המתוקים. אולי מחשבים את המתיקות לפי סטנדרט כמו 100 גרם מנה. בד”כ אוכלים אבטיח במנה יותר גדולה משאר הפירות. לפחות ככה זה אצלי.

    1. שלום,
      אבטיח הוא פרי מתוק בטעמו, אך כמות הסוכר שיש בו יחסית ל- 100 גרם אינה גבוהה כל כך.
      אם מצליחים לאכול רק ״מנה״ אחת של אבטיח, זה טוב מאוד.

      ובכלל, מתיקות בפירות אינה בקורלציה ישירה לכמות הפחמימות. תפוח חמוץ למשל, מכיל את אותה כמות פחמימות כמו תפוח מתוק…

      בריאות
      אופיר

    1. שלום דורית,

      אין כאן את הנתונים לגבי כל הפירות הקיימים, אלא רק את הבולטים ל״טובה״ או ל״רעה״.

      אפשר למצוא את הנתונים לגבי כל פרי דרך הקישורים המופיעים בטקסט.

      שימי לב שעלה לאתר גם מאמר המתייחס לאינדקס הגליקמי של הפירות, כמו גם העומס הגליקמי שלהם – וזה אפילו יותר חשוב

      בריאות
      אופיר

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז