כמה סוכר בירקות ובפירות? אל תתנו למספרים לבלבל אתכם!

השבוע פורסם בויינט מאמר על כמות הסוכר שיש במזונות שאנו אוכלים, עם דגש על ירקות ופירות.

עולה מהמאמר, ובעיקר מהטבלה, שכדאי לנו כביכול להיזהר מאכילת מזונות בריאים כמו עגבניה, לימון, אפרסמון או אגוזי קשיו. העניין הוא שקבלת החלטה בעניין בריאותו של מזון כזה או אחר רק לפי ספירת הפחמימות באותו מזון היא מאוד בעייתית ומטעה. ראשית, במאמר ובטבלה ״סופרים״ ביחד פחמימות פשוטות ורעות, יחד עם פחמימות מורכבות שחלקן הגדול מאוד תורם לבריאות, כולל לאנשים המתמודדים עם סוכרת, שומני דם, השמנה ובעיות לב ומוח. שנית, אין התייחסות לכמות המים והסיבים התזונתיים החשובים שיש במזונות הללו. ושלישית – התעלמות מוחלטת מהמדדים החשובים ביותר לדעתי: אינדקס גליקמי, עומס גליקמי ומדד השובע.

עגבניה, למשל, שמוצגת כמזון שכולל כפית סוכר שלמה…

האינדקס הגליקמי נמוך מ 15 (פחות מ – 50 נחשב ערך מאוד נמוך וטוב).

העומס הגליקמי המוערך הוא ממש נמוך = 2 (פחות מ 20 כבר נחשב מומלץ)

ומדד השובע גבוה וטוב = 4.5 (מעל 2.5 זה טוב, 5 זה כמעט המקסימום).

מדוע רוב הציבור לא מכיר את המדדים האלה (בעיקר עומס גליקמי ומשש השובע)? כי זה מסובך מדי… הרבה יותר קל לספור קלוריות או פחמימות… אבל ייעוץ תזונתי זה דבר מדעי ומורכב, ולא ניתן להתייחס רק למשתנה אחד כדי לקבל החלטה, או להמליץ המלצה…

 

בריאות לרוב

אופיר פוגל, נטורופת

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז