איזו תזונה עשויה לעזור לדיכאון?

מחקרים רבים, כמו גם ניסיון קליני שלי ושל מטפלים ותיקים/גדולים ממני, מצביעים על כך שלעיתים תזונה יכולה להשפיע על מצב הרוח ועל הרגשות. הסיבות למצב דיכאוני יכולות להיות רבות, ובמקרים שכאלה בהחלט יש צורך לבדוק גם את ההיבט התזונתי. הינה כמה מחקרים ונתונים שכדאי לקחת בחשבון לגבי הקשר בין תזונה לדיכאון.

מה זו תזונה הולנדית ואיך היא קשורה לדיכאון?

במחקר שנערך בהולנד, הוערך הקשר בין דפוסי תזונה בריאה לבין סיכון לדיכאון. במחקר נכללו 2,646 אנשים מבוגרים אחריהם עקבו במשך כשבע שנים. בהתבסס על שאלוני תזונה שמילאו המשתתפים, החוקרים חישבו לכל משתתף ציון התאמה לדפוסי התזונה הבאים: דיאטה הולנדית בריאה, דיאטה ים-תיכונית ודיאטת DASH.

מה זו דיאטה הולנדית? גם אני לא ידעתי עד שקראתי… והאמת, שמחתי מאוד לגלות שההולנדים יודעים מה הם מחפשים או ממליצים בנושא התזונה. דיאטה הולנדית בריאה מבוססת על המלצה לאכול מ- 15 קבוצות מזון בדגש על ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, דגים ותה, ובמקביל צריכה מוגבלת של מוצרי חלב, שומנים ושמנים, קפה, בשר אדום ומעובד, משקאות ממותקים ומיצי פירות, אלכוהול ומלח.

תסמיני דיכאון הוערכו בתחילת המחקר וכל שנה במהלך שבע שנות המעקב. לאחר ניטרול משתנים שונים, ולאחר התאמה נוספת לגורמי אורח חיים, רק התאמה גבוהה לדפוס של דיאטה הולנדית בריאה הייתה קשורה בסיכון מופחת לדיכאון!

 

האם צמחונות מפחיתה סיכון לדיכאון?

ישנן הרבה סיבות לחשוב שצמחונות תיטיב עם מצב הרוח והרגש.

מחקר גדול שנעשה בטייוואן עקב אחר יותר מ 12,000 אנשים, ומצא שאכן אלה שהתמידו בתזונה צמחונית נהנו מירידה של 30% בסיכון לסבול מדיכאון. מצד שני, ישנם גם מחקרים המרמזים על תוצאה הפוכה. מטא-אנליזה זו, למשל, מציגה את הנתונים הסותרים. להבנתי, ישנן כמה סיבות לאותם מקרים של דיכאון אצל צמחונים. ראשית, יש לבדוק מה הסיבה לצמחונות. אם מדובר בבחירה מתוך לחץ אישי, חברתי, משפחתי או אחר – יכולות להיות לכך משמעויות לא טובות. שנית, צמחונים שלא אוכלים בריא, עלולים לסבול בשכיחות רבה יותר מחסרים תזונתיים שעלולים להוביל לדיכאון.

 

חסרים תזונתיים שעלולים להשפיע על דיכאון

בנוסף לכך שכמעט כל מחסור בויטמין או מינרל יכול לפגוע בתקפוד הגוף, ואף הנפש, ישנם כמה חשובים ורלוונטים יותר.

אלה החסרים התזונתיים העיקריים שאני מכיר שעלולים לגרום, או להחמיר, מצב של דיכאון:

  1. חומצות שומן מסוג אומגה 3
  2. ויטמין B12
  3. ויטמין D
  4. מספר ויטמינים נוספים מקבוצת B
  5. מספר מינרלים, ובעיקר כנראה אבץ, כרום וסלניום.

 

בריאות ורוגע לכל

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז