מחקרים על חשיפה לשמש ובריאות כוללת

כל מי שגדל בישראל בעשורים האחרונים מכיר כנראה היטב את הסכנות הכרוכות בחשיפה מוגזמת לשמש, אולם בשנים האחרונות מצטברים מחקרים המעידים דווקא יותר על הסכנות שבחוסר חשיפה לשמש. יש מדענים שאף טוענים שמחסור בשמש הפך להיות בעיה משמעותית לבריאות הציבור. 

בעבר כתבתי כאן על המשמעות של חשיפה לשמש עם ובלי קשר לויטמין די, כמה זמן כדאי להיות חשופים לשמש, הסכנות שבתוספי ויטמין D, וגם כמה דברים על קרם הגנה משמש. בנוסף, תיארתי מחקר המראה את המשמעות של חשיפה לשמש וייצור ויטמין די גם בגיל המבוגר.

כעת אני מביא כאן כמה נתונים שפורסמו במאמר מקיף שפורסם במוסף עיתון ״הארץ״ שהתמקד במחקריה של פרופ׳ כרמית לוי מאוניברסיטת ת״א בנוגע להשלכות הרפואיות של חשיפה לשמש. עבורי היא חידשה דברים שלא ידעתי לגבי השפעת השמש על הורמוני המין, משיכה מינית, השפעה על חנקן חמצני וההבדל בין חשיפה לשמש שעלולה להביא לסרטן מלנומה מסוכן, לבין זו ש״רק״ מעלה סיכון לסוגי סרטן עור שכמעט אינם מסוכנים.

להלן עיקרי הדברים – חלקם משמעותיים מאוד וחלקם עדיין פחות. מרביתם מתבססים על מחקרים טובים בבני אדם, וחלקם עדיין על מחקרים בבעלי חיים.

  1. חשיפה מעטה לשמש ״מקצרת״ את החיים בכשנתיים, ביחס לאלה שנחשפים יותר לשמש. מדובר על מחקר שנעשה עם עשרות אלפי נשים שבדיות.
  2. חשיפה מועטה לשמש מעלה את הסיכון לשלל בעיות רפואיות משמעותיות כמו מחלות כלי דם ולב, סרטן (!), סוכרת, קורונה, מחלות אוטואימוניות, קשב וריכוז, חולשה במערכת החיסון. להלן קישור למחקר אחד ממאמרי הסקירה שמרכזים נתונים על כך.
  3. מחקר חשוב מאוד שפורסם באחד העיתונים הרפואיים החשובים בעולם – NEJM – מראה כי תוספי ויטמין d אינם מביאים לתוצאה הרצויה. משמע, למרות שערכי הויטמין היו נמוכים, מתן תוסף תזונה של הויטמין אינה מורידה את שכיחות המחלות החשובות (לב וסרטן בעיקר). מכאן ניתן שוב להסיק, להבנתי, שמה שחשוב הוא החשיפה לשמש, ופחות הויטמין עצמו.
  4. במרבית המחקרים כן מתועדת תועלת של תוסף ויטמין די איכותי לבריאות העצמות.
  5. חשיפה לשמש מעלה הפרשת אנדורפינים (חומרים בריאים המשרים רוגע ונחת), וגם לעליה רצויה בחנקן חמצני (NO) שחשוב לבריאות מכמה סיבות שונות, בין השאר להורדת לחץ דם ובריאות דפנות העורקים.
  6. חשיפה לשמש מעלה את ייצור הורמוני המין הרצויים בגברים ובנשים. לגבי גברים/זכרים, מדובר על עלייה בטסטוסטרון שחסר לרבים מאמצע החיים והלאה. לגבי נשים/נקבות, מדובר במגוון הורמונים שעולים, בין השאר כנראה אסטרוגן (היה קשה להגיע למסקנה זו בוודאות מאחר והנשים במחקר נטלו ברובן גלולות).
  7. בבדיקה שנעשתה בישראל נמצא שאצל גברים בהירי עור עולה רמת הטסטוסטרון במהלך חודשי הקיץ…
  8. במחקרים עם עכברים מצאו באופן ברור כי אלה שנחשפו לשמש היו בעלי חשק מיני גבוה יותר. ובנוסף, נקבות שנחשפו לשמש הפכו למושכות / נחשקות יותר על ידי הזכרים. לפחות שני מחקרים בבני אדם מרמזים אף הם על השפעה דומה.
  9. על מנת לשפר את השיזוף הבריא/יעיל, מומלץ להימנע מחשיפה לשמש כל יום ברצף. פעם ביומיים מועיל הרבה יותר.
  10. הדבר שמביא לעלייה המשמעותית ביותר לחלות בסרטן המלנומה המסוכן הוא להישרף בשמש. לעומת זאת, חשיפה מתונה אשר לא מביאה ל״שריפת״ העור, מעלה ״רק״ את הסיכון לסבול מסוגי סרטן שכמעט אינם מסכני חיים כמו BCC.
  11. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות על ידי מספר קופות חולים מעידים על כך שרק אצל 13%-20% מתושבי המדינה ישנה כמות מספקת של ויטמין d בבדיקות הדם. דבר זה, לדעתי, היה אמור מזמן לגרום למשרד הבריאות לפעול בנחישות מאחר ומחסור בויטמין d ידוע בין השאר בהשפעתו המסוכנת בכל הקשור לקורונה.

אנשי רפואה ומדע רבים ממליצים על חשיפה מתונה וטובה לשמש: לא להגיע למצב שהעור ״נשרף״, אבל כן לצאת לשמש. רופאי עור רבים, אולי שלא במפתיע, עדיין מאוד זהירים/סקפטים/מיושנים בתפיסתם ומזהירים מאוד מחשיפה לשמש.

 

בריאות ואור,

אופיר פוגל, נטורופת

shalev

2 thoughts on “מחקרים על חשיפה לשמש ובריאות כוללת

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז