תקנות חדשות לסימון מזון בהנחיית משרד הבריאות

ניתן לצפות כאן בסרטון קצרצר שמסביר את מהות התקנות החדשות, ובהמשך את דעתי בנושא:

 

והינה מאמר קצר שכתבתי עבור פורטל בריאות מוביל:

סימון הרמזור נכנס לשימוש – הרמזור שיעזור?

בינואר 2020 נכנסה לתוקף תקנת משרד הבריאות המחייבת יצרניות מזון לסמן את המזונות השונים בירוק עבור מזונות מומלצים, ולעומת זאת באדום עבור מזונות פחות מומלצים. הסימון האדום ינתן למזונות עם רמות גבוהות יחסית של נתרן, סוכר ושומן רווי, ואילו הסימון הירוק יינתן למזון פחות מתועש וללא כמות גבוהה של מרכיבים בעלי פוטנציאל נזק ע״פ משרד הבריאות.

למרות העיכוב הרב ביישום המהלך, ולמרות לחצים מוצלחים מצד גורמים בתעשיית המזון שפעלו למתן או להחליש את התקנות, מדובר בצעד חשוב בכיוון הנכון. אף כי המהלך ותוצאותיו הסופיות לא חפות מטעויות והטעיות מסויימות, לדעתי יש לברך את משרד הבריאות ולקוות מאוד שהציבור הרחב יפעל בחכמה, וייתן העדפה למזונות המומלצים על פני האחרים. אם המהלך יוביל לבחירת מזון בריאות יותר, תהיה זו בשורה נהדרת למדינה בטווח הארוך.

מבין היתרונות של המהלך כדאי למנות את הסימון הברור והלא מתחכם בדמות סימון ברור, אדום או ירוק, על המזונות השונים. בנוסף, נכנסות לתוקף גם תקנות אשר מכריחות סימון ברור יותר של כמות הסוכר למשל, כך שיהיה יותר קל להבין את משמעותן. כך למשל, במקום לרשום רק כמות סוכר בגרמים, יהיה מעתה רשום את כמות כפיות הסוכר שמכיל המוצר. על פי מספר דיווחים, חברות המזון כבר התאימו/שיפרו מספר מזונות ע״י הפחתת כמות הסוכר/מלח/שומן רווי שבהם – וזה סימן מעודד. עוד משמח לדעת שבשנה הבאה המגבלות של משרד הבריאות יהיו חריפות יותר, כך שנקווה שהדבר יביא לעוד שיפור במזונות שונים.

מבין חסרונות המהלך ניתן למנות בעיקר הכללה מאוד גסה הנוצרת מבחירת השומן הרווי, הנתרן והמלח כסמני בריאות מובילים. כך למשל, שמן קוקוס איכותי בכבישה קרה, העשיר בשומן רווי השונה בהרכבו ובהשפעתו הבריאותית משומן רווי ממזונות מהחי, ייאלץ להיות מסומן בסימון האדום שלא מגיע לא. מצד שני, הכניסו במשרד הבריאות את מוצרי החלב מהחי לרשימת המסומנים בסימון הירוק. ואם ניתן לטעון שהנושא עדיין בויכוח (האם חלב בריא או לא), הכנסת שמן חריע או קנולה מתועש לרשימת ה״טובים״ היא מחדל של ממש. אני לא מכיר בכל מקצוע רציני מעולם מדע התזונה שיטען שאלה שמנים שמקדמים בריאות.

נסיים בתקווה שהציבור יגיב למהלך החדש, יבחר נכון יותר, ויסתבר בעתיד שזו רק תחילתו של תהליך שיקדם עוד ועוד את המודעות לבחירות מזון בריאות. ובנתיים, שאפו למשרד הבריאות!

בקישור הבא ניתן לקרוא פירוט על שלל תקנות סימון המזון כפי שהן מופיעות באתר של משרד הבריאות.

 

בריאות לרוב,

אופיר פוגל, נטורופת

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז