תזונה דלת שומן או דלת פחמימות?

עוד מחקר מעניין ערך השוואה לגבי יעילות גישות התזונה המדוברות, שבמובן מסויים הפוכות אחת לשנייה.

במחקר זה בדקו את השפעתה של תזונה דלה בפחמימות, לעומת תזונה דלה בשומן, על כמות הקלוריות שאוכלים אנשים המתמידים בתפריט בו הם צריכים לעמוד.

התוצאות במקרה זה הן חד משמעיות, ונוסף אליהם עוד נתון המחזק את התועלת של אחת הגישות על פני השנייה.

 

שיטות התזונה במחקר: דלת שומן מבוסס צומח לעומת דלת פחמימה קטוגנית

בתזונה דלת השומן התבסס התפריט על מזון מהצומח עני בשומן. ואילו בתזונה דלת הפחמימה התפריט התבסס על מזון מהחי וגישה קטוגנית.

בשני המקרים נמנעו הנחקרים מלאכול מזונות ״אולטרה-מעובדים״, ובשני המקרים ההנחייה היתה לאכול כמה שרוצים, עד שובע.

אחת מחוזקות המחקר נובעת מכך שכל האוכל סופק בפועל לכל נחקר, כך שבסבירות מאוד גבוהה ניתן לדעת מה אכלו הנחקרים.

 

מבנה המחקר

במבנה מחקר זה כמה יתרונות וחסרונות בולטים.

היתרונות:

  1. מחקר מבוקר ואקראי.
  2. מחקר מוצלב: כל נחקר שסיים תוכנית תזונה אחת, מייד המשיך ועבר לתוכנית התזונה השנייה. זאת אומרת, כל אדם נבדק למשך תקופה שונה בה אכל את שתי תוכניות התזונה.
  3. כל האוכל סופק לכל נחקר.
  4. ללא מזונות מאוד מעובדים.
  5. ניתנה אפשרות לאכול לשובע. אוכלים כמה שרוצים עד ששבעים (בלי הגבלה או הגדרה של קלוריות)

חסרונות:

  1. מספר נחקרים קטן = 20.
  2. פרק זמן קצר של כל תוכנית תזונה: שבועיים כל אחת.

 

תוצאות ההשוואה בין תזונה צמחית דלת שומן לבין תזונה מבוססת מזון מהחי – קטוגנית ודלת פחמימה

במטרת המחקר הראשית נמדדה תועלת ברורה ורבה יותר עבור התזונה הצמחית דלת השומן. בתוכנית זו, מסתבר שהנחקרים אכלו כ- 600 קלוריות פחות מהתזונה המגבילה. כמות מופחתת זו של קלוריות הביאה אותם לשובע.

בנוסף, ואולי אף חשוב מכך, רק בתוכנית התזונה דלת השומן נמדדה ירידה באחוז השומן בגוף.

לא נמצא הבדל בירידה במשקל בין הקבוצות.

 

מחקרים מהעבר מראים תוצאות שונות וסותרות לגבי שיטות תזונה אלה. ניתן לקרוא בקישור הבא קצת על האינרטסים הכלכלים העומדים מאחורי מחקרים והמלצות תזונה קטוגניות, ובמאמר אחר על כשלונות התזונה הקטוגנית במחקר כפי שמציג הרופא הטבעוני ד״ר גרגר.

מה השורה התחתונה?

למיטב הידע וההבנה שיש ברשותי כיום, עצם המיקוד בכמות אבות המזון בתזונה הוא שגוי, מבלבל ולא יעיל. תזונה טובה צריכה להיות מורכבת ממזונות אמיתיים, טבעיים ושלמים ככל הניתן.

ולאחר שכתבתי את הכי חשוב, אוכל להוסיף שנכון להיום, עיקר המחקרים הטובים שאני מכיר מחזקים בעיקר את התזונה מבוססת הצומח, ובמצבים בריאותיים יחסית מיוחדים – עדיף גם להתאמץ ולהפחית מאוד את כמות השמן בתפריט. אגב, האנשים הבריאים בעולם אותם חקרתי אוכלים בדיוק את התזונה הזו: מזון אמיתי ודל מאוד-מאוד בשמן (מכיל רק מעט שומן).

 

 

 

ניתן לקרוא כאן סיקור יותר מפורט יותר של המחקר, כפי שמובא באתר האינטרנט המומלץ למטפלים ואני תזונה: נטורופדיה

ההשפעה של דיאטה דלת שומן לעומת דיאטה דלת פחמימות על הצריכה הקלורית
במחקר אקראי מוצלב, הוערכה ההשפעה של דיאטה דלת שומן לעומת דיאטה דלת פחמימות על הצריכה הקלורית. החוקרים מסבירים, כי מודל ההשמנה של פחמימות-אינסולין מציע תזונה עתירת פחמימות, הגורמת להפרשה עודפת של אינסולין, ובכך מעודדת הצטברות שומן ועלייה בצריכה הקלורית. לפיכך, משוער כי דיאטה דלת פחמימות צפויה להפחית את הצריכה הקלורית בהשוואה לדיאטה דלת שומן עתירת פחמימות. לפי המודל המנוגד, מזונות עתירי שומן עלולים להוביל לצריכה קלורית עודפת בשל הצפיפות הקלורית גבוהה והשְפעתם המוגבלת על תחושת השובע, וכן בשל תרומתם להגברת תחושת ההנאה מהאכילה, אשר מעודדת צריכה עודפת.

במחקר, שנערך במרכז קליני של ה-NIH, נכללו 20 מבוגרים ללא סוכרת, בני 30 בממוצע עם BMI ממוצע של 27.8. המשתתפים צרכו בסדר אקראי שתי דיאטות, בהן כל המזון סופק על ידי עורכי המחקר, כל אחת למשך שבועיים:

דיאטה דלת שומן המבוססת על מזונות מהצומח (10% שומן, 75% פחמימות). עם עומס גליקמי גבוה (85 גרם ל-1,000 קלוריות).
דיאטה דלת פחמימות קטוגנית המבוססת על מזונות מהחי (75% שומן, 10% פחמימות), עם עומס גליקמי נמוך (6 גרם ל-1,000 קלוריות).
שתי הדיאטות כללו הגבלה של מזונות אולטרה-מעובדים והיו דומות בכמות הירקות הלא-עמילניים, ובשתיהן לא הוגבלה הצריכה הקלורית.

החוקרים השוו את הצריכה הקלורית היומית הממוצעת, ואת הצריכה הקלורית בשבוע השני של כל דיאטה. הם מציינים כי משתתף אחד פרש מהמחקר בשל היפוגליקמיה בעקבות צריכת דיאטה דלת פחמימות.

נמצא כי בתקופה של שבועיים, דיאטה דלת שומן הייתה מלווה בצריכה נמוכה ב-689 קלוריות ליום בממוצע בהשוואה לדיאטה דלת פחמימות, ובצריכה נמוכה ב-588 קלוריות ליום בממוצע בשבוע השני של הדיאטה.לא נמצאו הבדלים בין הדיאטות בהתייחס לתחושת רעב, הנאה מהארוחות או תחושת מלאות. הירידה במשקל הייתה דומה בשתי הקבוצות, אולם רק בדיאטה דלת שומן חלה ירידה במסת השומן.

החוקרים מציינים, כי המחקר לא נועד להמליץ על דיאטה מסוימת לירידה במשקל, ולשתי הדיאטות נמצאו יתרונות בטווח הקצר – הדיאטה דלת השומן סייעה להפחתת התיאבון והצריכה הקלורית, בעוד שהדיאטה דלת הפחמימות תרמה לשמירה על רמה יציבה של גלוקוז ואינסולין, אולם לא ידוע מהי ההשפעה של כך בטווח הארוך.

המחקר נערך ומומן על ידי ה-NIH.

 

ושלא נשכח את המחקר הזה מהלנסט: מעט מדי פחמימות מעלות סיכון לתמותה

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז