שנת צהריים – בריא או לא?

הדעות לגבי התועלת שב"סיאסטה" חלוקות.
מחקר חדש וגדול, הסוקר גם כמה מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות בנושא, מגיע למסקנה שתנומת צהריים של מעל לארבעים דקות מעלה את הסיכון למחלות מטאבוליות ומחלות נוספות. לעומת זאת, תנומה של פחות מחצי שעה בצהרי היום דווקא מפחיתה סיכון למחלות.
יש לשים לב שמדובר במחקרים תצפיתיים בעיקר. מה שאומר, שיתכן שמי שלא במצב בריאותי טוב מההתחלה, יתכן ויהיה עייף יותר ולכן גם יפתח יותר מחלות בעתיד.
ובנתיים, ממליץ בחום לטפל בגוף ובנפש בצורה כזו, כך שלא נהיה עייפים. ואם בכל זאת עייפנו בצהריים – תנומה קצרה אמורה להספיק.תקציר המחקר כפי שהופיע באתר EMED: סייסטה במהלך היום עלולה לפתח מחלה קרדיולוגית.תנומות ארוכות או עייפות מוגברת במהלך היום נמצאו קשורות לסיכון מוגבר לפתח את התסמונת המטבולית, כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת טוקיו.

תנומות שאורכות כ- 40 דקות ומעלה נמצאו כגורמות לעלייה חדה בסיכון לפתח את התסמונת המטבולית, אסופה של מצבים בריאותיים כגון: לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, עודף שומן מסביב למותניים, רמות סוכר גבוהות בדם. מצבים אלו מעלים את הסיכוי ללקות במחלה קרדיולוגית. גם עייפות מוגברת מעלה את הסיכון לפתח את התסמונת המטבולית.

מכיוון ששינה לאורך היום היא תופעה רווחת ברחבי העולם, טוענים החוקרים, חשוב להבהיר את היחס בין שינה זו לתסמונת המטבולית כדי להבין את הטיפולים הנדרשים, שיעזרו במניעת העלייה המספרית של החולים בתסמונת זו.

במחקר, שהוצג ב- American College of Cardiology's 65th Annual Scientific Session, נבדקו נתונים מ- 21 מחקרים תצפיתיים, שכללו 307,237 נבדקים אסיאתים ומערביים. יתר על- כן, המחקר התבסס על מחקר נוסף שבדק את הקשר בין תנומות ארוכות ועייפות במהלך היום, להעלאת הסיכוי לחלות במחלות קרדיווסקולאריות וסוכרת מסוג 2. מחקר זה הוא הגדול ביותר מסוגו שבוצע עד היום. הנבדקים דיווחו על עייפותם לאורך היום על- ידי מענה על השאלה "האם יש לך בעיית עייפות לאורך היום?", ועל הרגלי התנומות שלהם על- ידי מענה על השאלה "האם אתה לוקח תנומות לאורך היום?" או "האם אתה ישן לאורך היום?" החוקרים השוו את תשובותיהם של הנבדקים להיסטוריה הרפואית שלהם – אם הם חלו בתסמונת המטבולית, סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר.

מתוצאות המחקר התקבלה עקומת J בין זמן התנומה לסיכון לפתח את התסמונת המטבולית. נבדקים אשר ישנו במהלך היום מתחת ל- 40 דקות, לא הראו סיכון לחלות בתסמונת המטבולית, אך מעל 40 דקות, הסיכון עלה באופן חד. תנומות לאורך 90 דקות, העלו את הסיכון לחלות בתסמונת המטבולית ב- 50%, וכך גם עייפות יתר על המידה לאורך היום. למרבה העניין, חלה ירידה בסיכון לפתח את התסמונת המטבולית עבור נבדקים שישנו פחות מ- 30 דקות לאורך היום. בנוסף, תנומות שאורכות יותר משעה ועייפות יתר על המידה לאורך היום, מעלות את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ב- 50%. המחקר לא הציג קשר בין זמן התנומה להשמנת יתר, למרות הקשר ההדוק בין השמנת יתר, סוכרת והתסמונת המטבולית.

במחקר הקודם, עליו התבסס המחקר הנוכחי, שהתפרסם בגיליון של "Sleep" ביוני 2015, הוצג כי תנומות שארכו יותר משעה גרמו לעלייה של 82% בתחלואה במחלות קרדיווסקולאריות ובעלייה של 27% בתמותה מכל סיבה. בהמשך, הוצגו נתונים נוספים שהראו עלייה של 56% בסיכון לחלות בסוכרת אם הנבדקים היו עייפים, ועלייה של 46% אם הנבדקים ישנו למעלה משעה.

כל שלושת המחקרים הראו ירידה קלה בסיכון לתחלואה כאשר הנבדקים ישנו במהלך היום מתחת לחצי שעה. לפיכך, The National Sleep Foundation ממליץ על תנומות שאורכות 20 עד 30 דקות, כדי להגביר ערנות ולמנוע עייפות יתר בשארית היום.

החוקרים טוענים שידרשו נתונים נוספים על מנת לקבוע כיצד הרגלי השינה משפיעים על התסמונת המטבולית ועל מחלות קרדיווסקולאריות. לפי U.S. Centers for Diseases Control and Prevention, אחד מכל שלושה בוגרים אמריקאים לא זוכים למספיק שעות שינה ביום. על כן, תועלת רבה תופק ממחקר עתידי בנושא, שיבדוק את הפוטנציאל הטמון בתנומות קצרות לבריאות הלב, כמו גם את המכניזם בו תנומות ארוכות, עייפות לאורך היום והתסמונת המטבולית, משפיעות אחת על השנייה.

בעתיד, אולי מטפלים יוכלו להעריך על- פי הרגלי השינה של נבדק מסוים את סיכוייו לפתח תחלואה מסוימת.

Long Naps, Daytime Sleepiness Tied to Greater Risk of Metabolic Syndrome

21 March 2016 American College of Cardiology


מאחל בריאות ואושר
אופיר פוגל
נטורופת

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז