צום לסירוגין – יום כן, יום לא…

הרעיון של צום לסירוגין צובר התעניינות הן על ידי הציבור, והן על ידי הקהילה המדעית.

בפוסט הזה אתייחס הפעם לאכילה ביום אחד, והמנעות מאכילה (או אכילה מועטה ביותר) ביום שלמחרת.

הפעם המידע מתבסס על שני סרטונים קצרים של רופא המציג בקצרה את ההגיון, כמה מהטכניקות הנפוצות בנושא, ובעיקר הרבה מחקרים שבדקו את יעילות השיטה.

עיקרי הדברים שמוצגים בסרטונים:

  1. ישנם כמה עשרות מחקרים שבדקו את הנושא בבני אדם.
  2. בנוסף לירידה במשקל, התועלת הנוספות שנצפתה בחלק מהמחקרים היא בעיקר באיזון טוב יותר של לחץ דם, שומני דם וירידה באחוז השומן בגוף.
  3. עם סוכרת העניין מורכב. לרוב השיטה עוזרת להפחית ערכי סוכר, אבל אנשים שנוטלים תרופות, עלולים להגיע להיפוגליקמיה. מצב זה נגרם מירידה חדה מדי של סוכר, ועלול לגרום לתחושות רעות ובמקרים מסויימים – אפילו לסכנה של ממש לבריאות.
  4. ישנם מחקרים לא ברורים עד הסוף לכגבי השפעת השיטה על בריאות העצמות, כולסטרול ותפקוד קוגניטיבי.
  5. בשורה התחתונה, הנושא עדיין לא נבדק ונחקר מספיק, עם כי התוצאות ברובן מעודדות. הטכניקה לא מתאימה לכל אחד ובנוסף, כדאי להתחיל אותה בהדרגה ולעקוב אחר תגובת הגוף. החשש העיקרי הוא מפיצוי-יתר באכילה מופרזת לאחר סיום יום הצום. וישנם אפילו מקרים שהטכניקה הזו מחמירה הפרעות אכילה.

להבנתי כיום, צום לילה ארוך של 12-14 שעות (ועבור חלק מהאנשים 16 שעות), היא כנראה טכניקה מתאימה ובטוחה יותר. וזה גם מה שאני אישית עושה בשנה האחרונה.

הינה הסרטונים (ניתן להגדיר כתוביות בעברית):

 

 

 

בריאות

אופיר

 

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז