סרדינים ואיזון סוכר, שומני דם, לחץ דם ועוד

האם שילוב סרדינים בתפריט יכול למנוע התפתחות סוכרת?

איזה סוג של סרדינים צפוי להיות מומלץ יותר לבריאות?

אנסה לענות כאן על שתי השאלות הללו בקצרה, בהסתמך על מספר מחקרים שפורסמו בנושא.

מספר מחקרים מהעבר הראו כי שילוב של סרדינים בתפריט הינם בעלי פוטנציאל לאזן טוב יותר את ערכי הסוכר, ואולי אפילו למנוע התפתחות סוכרת. מחקר משנת 2021, שנראה שתוכנן ונעשה באופן מדעי טוב למדי, עקב במשך שנה אחר אנשים שהיו במצב של ״טרום סוכרת״, כשרק למחציתם הומלץ להוסיף סרדינים לתפריט. אלה להבנתי עיקר הנתונים והממצאים החשובים:

  1. גם במחקר זה נראה כי אנשים במצב טרום סכרתי המשלבים אכילת סרדינים בתפריט, מפחיתים את הסיכון לפתח סוכרת של ממש.
  2. תועד שיפור גם בערכי שומני הדם-טריגליצרידים (ירדו), הכולסטרול ה״טוב״ (עלה), וערכי לחץ הדם שהתאזנו טוב יותר.
  3. נמדדה עליה בערכי חומצות שומן מסוג אומגה 3, וירידה באומגה 6 ברקמות. וזה טוב.
  4. קבוצת ההתערבות במחקר נתבקשה להוסיף 200 גרם סרדינים לתזונתם השבועית. כמות סבירה למדי.

יתרונות נוספים לאכילת סרדינים בריאים

אכילת סרדינים בריאים עשויה לתרום גם לבריאות העצמות (בשל תכולת המינרלים בעיקר), לכל אחת מהבעיות הרפואיות הקשורות לסינדרום המטאבולי (בשל התרומה לאיזון הסוכר בעיקר), ולשלל בעיות רפואיות הקשורות לדלקת כרונית (בשל האומגה 3 בעיקר).

 

איזה סוג של סרדינים צפוי להיות מומלץ יותר לבריאות?

חשוב לבחור סרדינים הגדלים במים עמוקים וקרים, דבר המעלה את רמות האומגה 3 בבשר הדג. בארץ הכי נפוץ למצוא סרדינים פורטוגלים, אבל יש גם מרוקאים.

ככל שהדגים קטנים יותר – כך ע״פ ההנחה המדעית הרווחת – סיכוי לזיהום נעשה קטן יותר.

יש לשים לב לתוספות המגיעות יחד עם הדג בקופסה. ניתן לראות כאן דוגמאות של סוגי דגים בקופסאות שימורים יחסית טובים. יש להימנע מתוספות לא מוכרות, שמנים לא איכותיים וכדומה. תוספת מוצלחת יכולה להיות שמן מכבישה קרה, או רוטב עגבניות, או רק מים וכמות סבירה של מלח.

 

בריאות

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז