מה יכול להיות חדש, בריא ומרענן בשנת הלימודים?

הגיע אלי פוסט/מאמר/רעיון מדליק של ד״ר גיל יוסף שחר שעובר בקבוצות וואטסאפ.

למי שיש ילדים במערכת החינוך, ורוצה שהילדים יקבלו גם חינוך לבריאות, מומלץ לקרוא עד הסוף:

אנחנו מחפשים מחנכים ומנהלי בתי ספר שהפרויקט "ידע ומיומנויות שיכולות ממש להציל חיים" מוצא חן בעיניהן. הפרויקט הזה לא צריך תקציבים.
הוא לא צריך הקצאת שעות במערכת השעות הוא לא צריך אישורים מיוחדים. הוא פשוט צריך מחנכת כיתה "משוגעת לדבר".
שבאמת רוצה שהתלמידים יקבלו כלי הכי חשוב לחיים.

אני מביא לכאן את הצעתו הפרקטית של ד"ר גיל שחר שכל מורה בישראל יכול להתחיל כבר מהשנה הקרובה.

תארו לעצמכם שכל מחנך ייתן כל שבוע משימה קולינארית לתלמידים שלו.
את המשימות התלמידים יכינו בבית.
זו יכולה להיות למשל משימה של להכין ארטיקים/קרטיבים מפירות
כך התלמידים יגלו שהם לא חייבים להסתמך על הארטיקים והקרטיבים עתירי הסוכר שקונים בחוץ.
שבוע לאחר מכן הם יקבלו משימה להכין חומוס בייתי.
כך הם יגלו שלא צריכים לקנות חומוס תעשייתי בסופר.
חומוס מוכן, שנקנה בסופר הינו הממרח השני הכי נמכר בישראל.
והוא מכיל שמנים מזוקקים ולא בריאים ועוד חומרים מייצבים ומשמרים.
בשבוע העוקב, הם יתבקשו להכין למשל כדורי שוקולד שעשויים מקקאו, תמרים ושקדים.
ללא סוכר, ללא שמן וללא ביסקוויטים.
כך הם יגלו שאפשר לאכול קינוחים בריאים והם גם טעימים.
בשבוע הבא, הם ילמדו להנביט קטניות ויתבקשו להכין תבשיל שמכיל קטניות מונבטות.
כך הם יראו כמה קל ופשוט להעשיר את התזונה באחד המזונות הבריאים ביותר שיש – קטניות מונבטות.
בשבועות הבאים לאחר מכן, הם יתבקשו להכין עוגה בריאה ללא סוכר וללא שמן (כן. זה אפשרי!), מאפינס בריאים מקמח מלא, בטטות ותמרים, פשטידה ללא שמן, שייק ירוק, ממרח שקדים ("גבינה טבעונית"), חלב שקדים, ממרח חילבה (תורם לאיזון הסוכר) ועוד ועוד…

בשלבים מתקדמים יותר הם יקבלו משימות של אפיית לחם מ- 100% קמח מלא, ללא שמן וללא סוכר. בשלב הבא הם ילמדו להכין מחמצת וגם יאפו לחם ללא שמרים.
הם ילמדו להכין כרוב כבוש בבית, רטבים טעימים ובריאים לסלטים ועוד ועוד.
לפני כל משימה הם יקבלו מהמורה הסבר קצר מה התועלת הבריאותית במנה זו ולמה חשוב להימנע מחומרי הגלם הבעייתים שיש במוצרים התעשייתים המקבילים.

והם יצטרכו להכין את זה בבית, לצלם את זה ולהעלות לקבוצת הפייסבוק הכיתתית/ קבוצת הווטסאפ הכיתתית ואף להביא לכיתה לטעימות.
אפשר לעשות מזה ממש הפנינג שלם!
הפנינג שמערב את כל החושים.
ואפשר לעשות תחרות טעימות כיתתית ולהגריל פרסים בין מכיני המנות המוצלחות.
ואם מספר כיתות משתתפות בפרויקט,
אפשר לארגן מאסטר-שף בריאותי בית ספרי, עם נציג מכל כיתה,
בה התלמידים יתחרו בהכנת תבשילים בריאים וטעימים מחומרי גלם בריאים בלבד ובזמן קצוב.
ועוד ועוד רעיונות שיכולים להפוך את העיסוק בתזונה בריאה לחוויה!

כמובן שיש להתאים את מרוכבות המנה לגיל הילדים.

משימות קולינאריות כאלה מסוג זה, לא דורשות תקציבים, הם לא דורשות אישורים "מלמעלה", אין צורך בהכשרת מורים ארוכה ועוד.
צריך פשוט יוזמה פרטית של מחנכת הכיתה. וכמובן הרעיונות למשימות עם הדרכה לביצוע שלב אחרי שלב.
זה הכל.
תארו לעצמכם איך תראה התזונה בחברה הישראלית אם התלמידים יסיימו את התיכון כאשר הם שולטים במגוון טכניקות להכנת מזון בריא מחומרי גלם פשוטים.

אין ספק שהרגלים אלו ומיומנויות אלה שהם רכשו, ילוו אותם לכל חייהם!
אין ספק שנערים/נערות שירכשו מיומנויות אלו יהיו בריאים יותר, במשקל תקין עם פחות בעיות בריאות.
אין ספק שנערים/נערות שירכשו מיומנויות אלו יקימו משפחות בריאות יותר.
אין ספק שכך הם גם יחנכו את ילדיהם.
הפרויקט הזה יכול להתחיל מהפכה של ממש.

אפשר להתחיל מהפכה שמתחילה מהחלטה של מנהלת בית ספר / מחנכת כיתה.
ד"ר גיל שחר בטוח , שאם בתחילת השנה,
מחנכת הכיתה תודיע באספת ההורים שאחת המטרות שלה השנה,
היא שהילדים ידעו להכין אוכל בריא בעצמם, ההורים ישמחו על הפרויקט.
המשימות הללו יכולות גם לעשות טוב למשפחה.
המשפחה תעשיר את מגוון המזון הבריא שהיא אוכלת.
משימות אלו יכולות גם לגבש את המשפחה סביב המשימה ולהוסיף עניין לחיי המשפחה.״


מאחל בריאות ואושר
אופיר פוגל
נטורופת

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז