"מה בחדשות" – טחינה, מוצרי חלב ועצמות בריאות

בתקופה האחרונה עלו בחדשות שני נושאים חשובים: תחקיר הטחינה של "כולבוטק", ופרסום מאמר של חוקרים מהארווארד בעניין חלב. בשורות הבאות יהיה מידע לגבי ההמלצות הנגזרות מהמידע החדש שנחשף לגבי הטחינה, ולגבי מה כדאי לעשות על מנת באמת להימנע משברים בעצמות.

לנושא הטחינה והשומשום התייחסנו מכמה כיוונים באופן שוטף בפורום. מי שפספס, מוזמן להסתכל בקישור זה. בשורה התחתונה מוצרי הטחינה המלאה המומלצים יותר הם "הנסיך",  "אל ארז", "אמהרה" (טחינה אתיופית) ו"הרדוף" – כל זאת כשלוקחים בחשבון שכמות גבוהה של ברזל זה מדד פחות חשוב (עודף ברזל זה לא בריא), מאשר היעדרותו של טיטניום דיוקסיד באותם מוצרים (חומר מטריד הקיים במוצרים אחרים).

בעניין החלב, מה שעשה את "הרעש" התקשורתי המוצדק היה פרסום נייר עמדה של חוקרים בכירים מאוניברסיטת הארוורד בכתב העת המדעי והיוקרתי  JAMA Pediatrics . החוקרים מטילים ספק בנחיצות צריכת מוצרי חלב על ידי בני אדם, ואף מציגים את דעתם כי הוא אינו תורם לבריאות העצמות.

בקישור הזה ניתן לקרוא את מסמך העמדה, מאמר בנושא מעיתון "הארץ" ומי שירצה אפילו סרט באורך מלא שמנסה לברר את מה שעומד מאחורי ה"צורך" באכילת מוצרי חלב.

לתחושתי הפרסום האחרון מהווה נקודת ציון חשובה במהפך התודעתי לגבי אכילת מוצרי חלב בכלל, וחשיבותם לעצמות בפרט. אני די בטוח שלא יחלוף עוד הרבה זמן עד שיתייחסו לחלב כמזון טעים, אך בעייתי מבחינה בריאותית.

מה כן מוכח מחקרית שחשוב לבריאות העצמות:

1.      אכילה מוגברת של ירקות ופירות.

2.      פעילות גופנית נושאת משקל (שחייה מעט פחות יעילה).

3.      חשיפה בריאה לשמש (הבעיה העיקרית בישראל כיום היא חוסר חשיפה מספקת).

4.      הימנעות מאכילת כמות גדולה מדי של חלבון (מה שקורה אצל מרבית הישראלים).

5.      הפחתה בצריכה זרחן וקפאין (כן – הקפה אינו מזון מושלם לבריאות כפי שרבים טוענים לאחרונה).

מזונות מומלצים במיוחד לשמירה על חוזק העצמות הם ירקות עליים-ירוקים, קטניות (ובעיקר סויה בצורתה הבריאה) וירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, ברוקולי וכדומה).

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז