חסרונות של אכילת שום

מרבית האנשים שמעו על היתרונות הבריאותיים שבאכילת שום: לשום טרי יש בהחלט השפעה מועילה עבור חלק מהאנשים בהורדת לחץ דם, איזון כולסטרול, איזון סוכר, בריאות הלב, ובוודאי תכונות נוגדות זיהום בזכותם השום מכונה לעיתים ״האנטיביוטיקה של הטבע״.

אבל האם לשום יש גם חסרונות? האם אכילת שום יכולה גם להזיק?

התשובה לשתי השאלות הללו היא ״כן״, ואני לא מתכוון לריח שלעיתים לא נעים, אלא ממש לבעיות בריאות.

אני גם לא מתכוון לסרטון המוזר שרץ לפני כמה שנים ברשת תחת הכותרת ״שום מסוכן לבריאות״.

מתי אכילת שום עלולה להזיק:

  1. כבר הרמב״ם כתב ששום יותר דומה לתרופה מאשר לאוכל. מדובר במזון מחמם מאוד שלא מתאים לאכילה בתקופות חמות ולא על ידי כל אדם. הרפואה הסינית שמה דגש רב על האנרגטיקה של המזונות, וכל רופא סיני שמבין ומעמיק בתזונה, יודע שזה לא הגיוני לאכול שום בתקופות חמות, וגם לא על ידי אנשים הסובלים מ״עודף חום״. הכוונה לא לחום גוף, אלא לאנשים שכל הזמן חם להם ו/או שסובלים מכאב ו/או אי נוחות המלווה בתחושות חום פנימי בגוף.
  2. שום אינו מתאים לאכילה עבור מי שיש לו צרבת, אולקוס, דלקת קיבה וכדומה. הסיבה היא לא רק ההשפעה המחממת של השום, אלא גם מכך שלפי הידוע מזה שנים רבות ברפואה הטבעית, השום עלול להחליש את הסוגר בין הקיבה לוושט (LES). כשהסוגר הזה נחלש, יותר נוזלים וחומצות עלולות לעלות מהקיבה לכיוון הוושט, ולהחמיר צריבה, כאב, ריפלוקס וצרבת.
  3. בתחילת דרכי כמטפל בשנת 2001, זכיתי ללוות רופאה שעלתה מרוסיה. היא סיפרה לי שבצבא הרוסי ידוע על ״טריק״ בו משתמשים חיילים שרוצים לנוח מהצבא ולחזור (להתאשפז או לנוח) קרוב לבית. כל שהם צריכים לעשות זה לאכול כמות נדיבה מאוד של שום, ואז יתפתחו אצלם הפרעות קצב לב שיאלצו את הרופא הצבאי לשלוח אותם למעקב רפואי הרחק משדה האימונים/קרב. במהלך שנות הטיפול שלי מאז ששמעתי את הסיפור הזה יצא לי לטפל בדרכים טבעיות בלא מעט אנשים עם הפרעות קצב לב. אצל חלק מהם, בהחלט גילינו שאכילת שום גורמת ליותר הפרעות קצב לב. במקרים בודדים – היתה זו הסיבה הכמעט יחידה לבעיה, והפסקת אכילת השום גרמה לקצב הלב לחזור לתפקוד נורמלי לחלוטין.
  4. כנראה שהתופעה המוזכרת בסעיף הקודם (הפרעות קצב לב) קשורה לתגובה אלרגית לשום. בהקשר זה, ישנם אנשים שלא מגיבים טוב לאכילת מזונות ממשפחת השומיים – שום וסוגים שונים של בצל. בדרך כלל הביטוי יהיה אי נוחות בבטן, נפיחות מוגברת ועד כדי כאבי בטן כתוצאה מאכילת שום.

בשורה התחתונה אני כמובן ממליץ למרבית האנשים ליהנות מאכילת שום, עדיף טרי, במרבית השנה. בהחלט היתרונות עולים הרבה על החסרונות. וחסרונות אכילת השום, הינן יותר אישיות ורלוונטים יותר לתקופת הקיץ.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז